Hengeloërs Johan Norde (links) en Jan Zweverink zijn beide (ruim) veertig jaar in dienst bij GOMA. Foto: Luuk Stam
Hengeloërs Johan Norde (links) en Jan Zweverink zijn beide (ruim) veertig jaar in dienst bij GOMA. Foto: Luuk Stam

Johan, Jan en nog vijftien (!) collega’s vieren hun jubileum bij GOMA

Maatschappij

Hengelose plaatverwerker zet jubilarissen van de afgelopen vier jaar in het zonnetje.

Door Luuk Stam

HENGELO – Ze vormen samen de verkoop- en calculatieafdeling, hebben in het GOMA-pand aan de Ruurloseweg in Hengelo hun eigen kantoor en werken al jarenlang volgens een glasheldere taakverdeling. De één – Jan Zweverink (62) – is de man van de buitendienst, hij gaat geregeld de boer op om in binnen- en buitenland klanten te werven, de ervaren verkoper is met name veel in Duitsland om werk binnen te halen. De ander – Johan Norde (60) – gaat vervolgens in Hengelo aan de slag om een prijs aan de te realiseren producten te hangen.

Het kantoor van de twee collega’s, die allebei ook in Hengelo wonen, herbergt vele decennia aan dienstjaren. Zweverink is al 42 jaar in vaste dienst, Norde nu 40 jaar. Beiden behoren tot de zeventien GOMA-medewerkers, die op vrijdag 10 november in het zonnetje worden gezet tijdens een speciale jubilarissenborrel. 40 jaar, 25 jaar, 12,5 jaar, allemaal hadden ze in de coronatijd of kort daarna hun jubileum te vieren. Lang was er geen mogelijkheid voor een gezamenlijk moment om daarbij stil te staan, nu wordt die schade dubbel en dwars ingehaald.

Zeventien jubilarissen binnen één bedrijf, dat betekent een schat aan verhalen. Neem dat van Norde, die hier al in 1982 als stagiair binnenkwam. Een jaar later – tussendoor liep de mts-scholier nog stage bij twee andere bedrijven – kreeg hij telefoon van toenmalig directeur Jan Oortgiesen. “Of ik hier niet kon komen werken?”, blikt de jubilaris terug. “Dat begon met halve dagen, na een paar weken was het al fulltime. Eerst heb ik twee jaar in de lasserij gewerkt, daarna een jaar of drie aan de kantbank, dat vond ik mooi om te doen.”

Advertentie
GOMA timmerde ondertussen flink aan de weg, er kwam steeds meer werk binnen. “Werk binnenhalen is één ding, maar er moeten ook prijzen gemaakt worden”, zegt Norde. “Het werd zo druk dat Jan dat in z’n eentje niet meer kon bolwerken. Wat deden ze dan in het verleden: dan keken ze in de fabriek of er geschikte mensen waren, die stroomden dan door naar kantoor. Ze hadden intern een advertentie voor deze functie gemaakt, daar stond in waar je aan moest voldoen. Er stond nog net geen ‘Johan’ bij.”

De man aan de andere kant van het bureau lacht: “Voor de rest was die advertentie inderdaad geschreven voor Johan.” En dus werden de twee een team, een geoliede machine? “Ik denk dat we elkaar redelijk goed kennen”, zegt Zweverink, die hier zelf voordat hij in vaste dienst kwam al in 1977 als vakantiewerker begon. Ook hij werkte aanvankelijk in de productie. Norde: “In het werk dat wij doen, is het een groot voordeel dat je zelf op de vloer hebt gewerkt. Je weet van de hoed en de rand, de productietechnieken en de bewerkingstijden.”

Veranderingen
Veel is er door de jaren heen veranderd, het bedrijf groeide van 25 naar ruim 100 werknemers. De komst van steeds modernere machines en recent ook robots veranderde het werk, maar de basis bleef hetzelfde. “En je groeit zelf ook mee met die veranderingen”, zegt Zweverink, die er na al die jaren nog altijd van geniet om erop uit te trekken en nieuwe klanten te werven. “Van niks iets maken, dat is het mooist”, stelt de verkoper. “We doen veel in het hoogwaardige plaatwerk. Dan ga je op zoek naar bedrijven die dat nodig hebben.”

Die zoektocht vindt onder meer plaats op beurzen. Geregeld treft Zweverink daar potentiële klanten, die op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem, een oplossing in de vorm van een product dat GOMA – de naam staat officieel voor Gerrit Oortgiesen Machines en Apparaten – kan maken. “In de volksmond werd dat al snel Gerrit Oortgiesen Maakt Alles”, zegt Zweverink. “Die nuchtere aanpak hanteren we nog steeds. De klant zit niet te wachten op een gladde verkoper. Zo’n klant zoekt een probleemoplossing, daar sparren we over en vaak komen we dan samen tot die oplossing waarvoor ze eigenlijk alleen maar bij ons terechtkunnen, want zo probeer je het uiteraard wel te sturen.”

Familiegevoel
Soms is de verkoper een paar dagen op pad, soms een hele week, maar altijd keert hij graag terug naar Hengelo, naar GOMA, naar het bedrijf waar hij al ruim vier decennia deel van uitmaakt. Net als zijn naaste collega, die ook de tijd nog meemaakte dat de mensen hier welhaast als familie voelden. “Dat wordt wel minder als zo’n bedrijf groeit”, zegt Norde. “In de beginjaren kwam Willemien Teunissen – de vrouw van Arie, destijds de directeur – nog bij ons op kindervisite, iedereen was betrokken.” Zweverink: “Het was ook een stuk eigen. Als er iets af moest, ging je niet eerder naar huis dan dat af was, ook al was dat half drie ’s nachts.”

Veel van de medewerkers uit die beginjaren bleven GOMA jarenlang trouw. Dat er alleen al zeven medewerkers hier komende vrijdag hun 40-jarig jubileum vieren, is veelzeggend. En een feestje vieren, dat kunnen ze hier wel. Het voormalige café De Zandheuvel, dat hier pal naast te vinden was, gold jaren als de plek voor weekend-, kerst- en vakantieborrels. Het café sloot, de borrels en de gezelligheid bleven. “Dat draagt er ook aan bij dat je hier altijd met plezier hebt gewerkt, je moet het toch samen doen”, zegt Norde. Nu vrijdag dus een borrel met een bijzonder tintje. Zweverink: “Toch wel mooi. Veertig jaar, dat is niet niks.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant