
Pioniers van Op Morgen Steenderen leggen taak neer
OpinieDe gemeente Bronckhorst riep de inwoners van Steenderen in de zomer van 2023 op om mee te denken over de nodige energietransitie in het dorp. Betrokken inwoners van Steenderen verenigden zich onder de naam Op Morgen Steenderen. Zij gingen als pioniers actief aan de slag met het schrijven van een Dorps Energie Plan (DEP), dat in januari ’24 aan de wethouder is gegeven. Maar liefst 160 inwoners van Steenderen en omgeving meldden zich aan voor een energiescan van hun woning, scans die gedaan werden door de vrijwilligers van Op Morgen Steenderen. Ook organiseerden zij een Energiemarkt in de Kei, waar inwoners en ondernemers elkaar informeerden en inspireerden om aan de slag te gaan met verduurzaming. In het voorjaar is de samenwerking met initiatiefnemers uit Olburgen/Rha op gang gekomen. De betrokkenen meenden dat opschaling alleen maar ten goede kan komen aan de (uitvoering) van de plannen.
Inhoud Dorps energie plan Steenderen
Het plan uit januari ’24 bestaat uit een strategie, aanpak en actieplannen voor een energieneutraal Steenderen. Hierin worden ideeën vermeld om huiseigenaren, huurders, kleine ondernemers en organisaties in Steenderen te stimuleren om mee te werken aan de besparing van- en opwek van energie. De visie voor de langere termijn is toewerken naar Steenderen en Olburgen/Rha als een zelfvoorzienende dorpen voor energie. Voor de korte termijn was het doel inwoners bewust te maken van de mogelijkheden om slimmer met energie om te gaan.
Pioniers haken af
De pioniers wilden na het maken van het plan overgaan tot actie. In deze startfase waren de verwachtingen met betrekking tot het plan en proces hoog, echter de voorwaarden en de kaders waarin dit plaats moest vinden, waren vanuit de gemeente onduidelijk en aan tussentijdse veranderingen onderhevig. Deze zaken hebben voor het kernteam het enthousiasme getemperd en voor vertraging en teleurstelling gezorgd, zodanig dat deze pioniers in Steenderen en Olburgen/Rha zijn afgehaakt. Marijke Melsert, één van de pioniers van Op Morgen Steenderen: “Het is belangrijk dat mensen doordrongen raken van de urgentie van energietransitie om een toekomst aan hun (klein) kinderen te geven. Daar werkten we graag aan mee in een constructieve relatie met de gemeente. Dat bleek erg lastig, ook na veel overleggen. Ons geduld en buigzaamheid werden op de proef gesteld, dat is nu ten einde. Met pijn in ons hart hebben we onze taak neergelegd.”
Hoe nu verder
De gemeente werkt verder aan verbeterde vormen om met de ideeën en inzichten van inwoners aan de slag te gaan, immers uiterlijk in 2050 wil de gemeente Bronckhorst energieneutraal zijn. Hiervoor is de Herijkte Routekaart Bronckhorst Energieneutraal 2024-2030 opgesteld, waarin staat hoe de gemeente naar dat doel wil toewerken. Het betrekken van inwoners is daar onderdeel van.
Met een warm hart voor het doel, wensen de pioniers van Op Morgen Steenderen en Olburgen/Rha de gemeente en toekomstige initiatiefnemers veel succes!
De pioniers zelf beraden zich nog of en hoe zij samen met de inwoners die hebben aangegeven met hen mee te willen denken op een andere manier een vervolg kunnen geven aan plannen uit het Dorpsenergieplan dat zij in januari ‘24 hebben opgesteld.
Namens Op Morgen Olburgen/Rha:
Joop Westerlaken
Namens Op Morgen Steenderen:
Harriëtte van Kuijk
René van Eijden
Marijke Melsert










