Bovenaanzicht van het Aviko vrieshuis. Foto: Aviko

Bovenaanzicht van het Aviko vrieshuis. Foto: Aviko

Aviko’s hartverwarmende terugblik na bereiken koud hoogtepunt

Algemeen

STEENDEREN – ‘Vanuit het nieuwe vrieshuis naar eettafels over de hele wereld’, is de titel van het glossy magazine van Aviko in Steenderen. Het is ook precies de weg die de (diepvries)producten van het concern gaan sinds de realisatie van uitbreiding van de opslagcapaciteit: het vrieshuis. Supply Chain Director bij Aviko en projectleider hiervan Gert-Jan Janssen Reinen geeft aan vooral trots te zijn op het resultaat en het BREAAM Outstanding duurzaamheidsontwerpcertificaat.

Door Liesbeth Spaansen

Het nieuwe vrieshuis is het recent afgeronde project van het wereldconcern Aviko dat in 1962 van start ging met 32 aardappelboeren die besloten gekoelde frites in houten kistjes te gaan verkopen vanuit een oude zuivelfabriek in Hoog-Keppel. Vanwege snelle groei verhuisde het bedrijf al na vijf jaar naar een oude steenfabriek in Steenderen. Aviko groeide uit tot Europees marktleider, maar levert ook ver daarbuiten haar diepgevroren en gedroogde aardappelproducten. De productie bleef groeien en Aviko moest gebruik maken van externe vrieshuizen in Nederland, België en Duitsland. Opslagcapaciteit groeide in Steenderen niet mee. Uitbreiding met, liefst een nieuw vrieshuis, was ook gezien het extra transport en efficiency gewenst.

Een ambitieus plan om een ‘state-of-the-art’ duurzaam vrieshuis te bouwen in Steenderen kwam op de agenda. Het zoveel mogelijk beperken van de belasting voor mens en milieu was een eis. Bij elke beslissing was duurzaamheid leidend. Een traject van plannen maken en vergunningen aanvragen werd ingezet. In 2016 werd al een nieuwe rondweg aangelegd. De toestemming om te gaan bouwen kon op 24 mei 2018 in ontvangst worden genomen en drie maanden later ging de eerste heipaal de grond in.

Het hoge, vierkante vrieshuis moest in de landelijke omgeving van een dorp als Steenderen passen. Het gebouw, met entree en portiersloge, staat daarom van de weg af, waardoor de activiteiten erachter kunnen plaatsvinden. Een aarden wal houdt dit uit het zicht van voorbijgangers en reduceert ook het geluid van de vrachtwagens.

Het bouwen van het vrieshuis zelf was een grote uitdaging. Vooral de opbouw van de vloer. Vanwege het grote temperatuurverschil tussen het vrieshuis zelf en de bodem, in combinatie met optrekkend vocht vanuit de grond en het feit dat het gebouw 34 meter hoog zou worden, mochten geen fouten worden gemaakt. Vandaar de keuze om eerst de hoofddraagconstructie van het gebouw, het stellingensysteem, te bouwen en daarna de dak- en gevelbeplating te bevestigen. De bouw vorderde in goede samenwerking met verschillende specialisten in duurzaam bouwen: van architect, aannemer, staalconstructeurs en elektriciens, tot loodgieters, wanden- en tegelzetters, installateurs van software en specialisten in koudetechniek, gecoördineerd door een bouwonderneming.

Het ontwerp van de architect bestaat uit twee delen. Een 15 meter hoge plint in licht grijswit met verticale, donkere strepen, waarin kantoren en de expeditieruimte zijn gerealiseerd. Boven de plint is een opbouw van 20 meter: het vrieshuis zelf. De lichte, grijswitte kleur harmonieert met de lucht. Omdat de donkerder kleur van de plint eerder de aandacht trekt, ervaart de kijker het gebouw lager dan deze in werkelijkheid is. De gebiedseigen beplanting van groen met wadi’s rondom het gebouw versterkt dit gevoel.

Op het dak liggen 2.728 zonnepanelen als energievoorziening. Binnen maken de nieuwste koeltechnieken het mogelijk de restenergie uit de koude-installatie in te zetten. Goede isolatie zorgt ervoor dat de koeling van het vrieshuis even stilgezet kan worden als de fabriek veel stroom nodig heeft. Daarnaast zijn er waterbesparende maatregelen, energiezuinige installaties en LED-verlichting naast geavanceerde branddetectiesystemen. In het vrieshuis zijn elf lagen met stellingen zonder tussenvloeren gerealiseerd. Het systeem is volautomatisch, dus efficiënt en de producten kunnen heel compact worden opgeslagen. Tegenover dit alles stond een beloning: het BREEAM Outstanding duurzaamheidsontwerpcertificaat.

Bij Aviko gaat een Automatisch Geleid Voertuig (AGV) de producten van de fabriek naar het nieuwe vrieshuis brengen en daarvoor tussen alle andere gebruikers van het fabrieksterrein gaan rijden. Dat is een primeur in Nederland.


www.avikovrieshuis.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant