Jan Sanders met een aantal van zijn sponsoren: Rudy Jansen, Harald Bruil, Jan Peter van Burk, Sander Wentink, Emiel Besselink, Jan Menkveld, Hans Achterstraat en Jim Kreunen. Foto: Willy Hermans
Jan Sanders met een aantal van zijn sponsoren: Rudy Jansen, Harald Bruil, Jan Peter van Burk, Sander Wentink, Emiel Besselink, Jan Menkveld, Hans Achterstraat en Jim Kreunen. Foto: Willy Hermans

Ludieke sponsoring voor wielrenner Jan Sanders

Algemeen

HENGELO - Maandag 25 september 2017 kan worden bijgeschreven als een mijlpaal in de Hengelose geschiedenis. Op deze avond vond in het café van Leemreis een gebeurtenis plaats, waar nog jaren over zal worden gesproken. Met het aanbieden van een nieuwe outfit voor wielrenner Jan Sanders werd het startsein gegeven voor een reeks van velerlei activiteiten in en om het dorp. Twaalf Hengelose ondernemers en particulieren hebben elkaar gevonden (op zich al bijzonder) in een unieke samenwerking om de carrière van dit nooit eerder ontdekt talent een boost te geven en op allerlei momenten en plekken in de Achterhoek te zullen presenteren.

Door Willy Hermans

Shirtsponsoring
Het begon allemaal onder een patatje bij Snackbar Hoogstraat. Jan Sanders moest na een van zijn vele fietstochten even aansterken en informeerde tussen neus en lippen door bij frietbakker Jan Peter van Burk heel voorzichtig naar de mogelijkheden voor shirtsponsoring. Sanders fietst namelijk al 25 jaar alle toertochten in de omgeving en legt honderden kilometers per week af. Van Burk zegde toe erover na te denken, maar ging al snel in overleg bij collega's en vrienden. Tijdens de Hengelose kermis ontstond het lumineuze idee om Sanders gezamenlijk te sponsoren. Binnen de kortste keren waren er twaalf mensen bereid elk 27,50 euro neer te tellen als startkapitaal. En dat zijn de niet de minsten: Rudy Jansen, Jan Menkveld, Harry Kuiper, Emiel Besselink, Jim Kreunen, Sander Wentink, Jan Peter van Burk, Don Veenhuis, Hans Achterstraat, Harald Bruil, Nils Lenting en Robbin Fielt.

Veel plannen
Tijdens de presentatie van het shirt vond ook de eerste vergadering plaats, want de twaalf hebben grootse plannen. De vergadering verliep geheel volgens Achterhoekse wijze, dus chaotisch, zonder agenda en enige leiding, maar bovenal gezellig. Perfecte ingrediënten om ideeën naar boven te laten borrelen en deze vlogen dan ook over tafel. Van de merchandising, deelname aan carnavalsoptochten tot aan een evenement rondom het Dauwtrappen op Hemelvaartsdag met allerlei ludieke fietswedstrijden om de kerk. Ook werd al gesproken over een benefietavond, waarbij alle opbrengsten boven de 50.000 euro aan een goed doel zal worden gedoneerd. Verder wordt afgesproken alle beperkingen uit te sluiten, dus geen regels, alles cash en vooral geen stichting. Alles spontaan, maar wel origineel en hoe gekker hoe mooier. De plannen zijn nog niet helemaal uitgewerkt (doorgeschoven naar de volgende vergadering), maar dat er van alles op stapel staat lijkt wel zeker.

Toptalent
Een heel team zal rondom Jan Sanders worden geformeerd voor de perfecte begeleiding bij de talloze toertochten, waar de twaalf mannen hem op strategische plekken langs de route zullen ondersteunen. Woordvoerder Jan Peter van Burk beweert met stalen gezicht dat hij overtuigd is een toptalent in handen te hebben: "Dit is een heel serieuze aangelegenheid. Dat hij 59 jaar is maakt ons niets uit. Jan fietst alleen toertochten, dus er wordt van hem geen enkele prestatie geëist, alleen deelname. We hebben hem ook geadviseerd niet te bezwijken onder de groepsdruk, als er te gekke dingen van hem worden gevraagd."

Prijsvraag voor teamnaam
Posters en flyers zullen worden gemaakt en binnenkort zal een Facebook-pagina worden aangemaakt. Eerst moet er een teamnaam verzonnen worden. Hierbij wordt de hulp van de Contact-lezers gevraagd door er een prijsvraag aan te verbinden. Originele teamnamen kunnen worden ingeleverd bij Rudy Jansen (Café De Zwaan) en Jan Peter van Burk (Snackbar Hoogstraat). De winnaar krijgt een Meet & Greet met het hele team en Jan Sanders. Op deze adressen kunnen ook nieuwe sponsoren zich melden, zowel ondernemers als particulieren. Voor 27,50 euro per jaar is men medeplichtig aan dit legendarische initiatief.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant