Team Van Werven/Beunk. Foto Albert Schreuder
Team Van Werven/Beunk. Foto Albert Schreuder

Peter Beunk is toe aan een nieuwe uitdaging Na drie mooie jaren met Gert van Werven

Algemeen

Bakkenist Peter Beunk heeft met Gert van Werven een prachtige podiumplaats weten te behalen in de ONK Zijspancross. Net als bij het WK, waar ze op de tiende plaats eindigden, is daarmee aan de doelstelling voor dit seizoen voldaan. Desondanks gaat het duo, na drie succesvolle jaren, niet samen verder en heeft Beunk te kennen gegeven op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.

Bij Van Werven in de bak
Beunk heeft drie jaar met veel plezier bij Gert van Werven in de bak gestaan: "Mijn vrienden dachten: wat moet dat worden. Ik was altijd van lang leve de lol. Maar ik heb bewezen het aan te kunnen. Het eerste jaar moest ik wennen aan de snelheid, het tweede jaar ging dat al beter en in het afgelopen seizoen dacht ik steeds vaker of het niet harder kon!"
De samenwerking kwam voor Beunk op het goede moment: "Ik kwam bij gezellige mensen, het materiaal was perfect geregeld en alles eromheen ook. We hebben veel sponsoren, daar is Gert heel actief in. Voor de sponsoren en leden van supportersclub 'Alles is welkom' doen ze van alles en geven alle informatie via nieuwsbrieven en groepsapps. Dat we dicht bij elkaar woonden was ook gemakkelijk, zodat we altijd samen reden."
Voor een Grand Prix vertrekt het team altijd op donderdagavond. Daarbij zijn steevast de monteurs Johnny Ankersmid en Herbert Keunen, vriendin Kelly Bruggink, Gert en Mareen van Werven en Eric (tevens hoofdsponsor) en Irma Bruil. Samen reden ze zo'n 30.000 km door Europa. Regelmatig kost dat een snipperdag, maar dat gaat in goed overleg met zijn werkgever Ankersmid Bouw. De 35 verlofdagen per jaar worden deels gecompenseerd door de tweede plaats bij de Sidecar of Nations van vorig jaar, die de A-status opleverde.

2015 was een goed jaar
De 25-jarige Beunk kijkt tevreden terug op het afgelopen seizoen: "In drie jaren hebben we steeds vooruitgang geboekt. Bij de GP's de plaatsen 17, 12 en 10. Dit jaar had er meer ingezeten, maar door materiaalpech hadden we een stuk of zes nulscores. Bij de ONK's reden we juist vrij constant met vier podiumplaatsen, waaronder tweede in Lochem en Lierop. In het totaalklassement eindigden we als derde, niet slecht achter Bax en Willemsen. Toch rijd ik liever op de harde banen in het buitenland. Daar kun je snelheid maken."

Hobby
Voor Peter Beunk is het crossen pure hobby. "Ik verdien er niets aan. Alles gaat in goed vertrouwen, er wordt geen contract opgesteld. Maar zelden staat een bakkenist op de loonlijst. Ik zou ook niet anders willen, ik moet er niet aan denken hele dagen thuis te moeten zitten. Het is prachtig om te doen. Zeker als je gevolgd wordt door een vriendengroep. Vorig jaar in Markelo stonden ze met een man of 35 in speciaal gemaakte oranje truien op de bult."

Taak van bakkenist
Bij Gert van Werven trof Beunk een rijder met veel ervaring en kracht: "Hij komt uit een echte crossfamilie en zit al vanaf zijn derde op de motor. Hij stuurt goed en kiest de goede lijn. Daardoor konden we vaak bij een mindere start oprukken van achter naar voor. We hebben in die jaren weinig crashes gehad, dat zegt genoeg.
Het is een samenspel, er moet een klik zijn. De taak van de bakkenist wordt vaak onderschat. Bij het insturen van de bochten, het trekken van het voorwiel uit een geul, timen bij het springen en net zorgen dat je over de knippen komt. Vooral op hoog niveau komt het op dat soort details aan, want de top 15 van de wereld ontloopt elkaar niet zo heel veel.
Belangrijk is een goede conditie. Ik train vaak: wielrennen, mountainbiken, sportschool, hardlopen, off-the-road en natuurlijk samen op de motor. De laatste jaren ben ik een stuk serieuzer geworden en laat het biertje voor de wedstrijd staan."

Nieuwe uitdaging
Ondanks de drie mooie jaren is Beunk toe aan een nieuwe uitdaging: "De nieuwigheid was eraf en de vooruitgang was niet groot. Ik heb al enkele maanden geleden tegen Gert gezegd te willen stoppen. Ik wil wel eens zien waar mijn top ligt, maar als er geen topper komt is het ook goed. Tijdens de Sidecarcross of Nations op 11 oktober zit sta ik bij Daniël Willemsen in de bak. Dat lijkt me een geweldige ervaring en als dat van beide kanten goed bevalt gaan we volgend jaar misschien samen rijden. Ik zie wel wat op mijn pad komt."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant