Wat je moet weten over zoekmachine Adverteren

Search Engine Advertising, ook wel SEA afgekort, is een online marketing strategie die de laatste jaren steeds onmisbaarder is geworden voor bedrijven. SEA is simpel gezegd zoekmachine adverteren. Bij zoekmachines zoals Google en Bing wordt steeds vaker via woorden of visuele productadvertenties geadverteerd. Bij onder andere de Google zoekmachine heb je bovenaan, onderaan en bij de rechter zijkant van de webpagina ruimte voor zoekmachine adverteren. Deze SEA's herken je aan het icoontje met 'Adv'. Ertussenin is ruimte voor Zoekmachine Optimalisatie, ook wel SEO genoemd.

Search Engine Optimization
Search Engine Optimization, SEO, is de tussenruimte bij zoekmachines waar de meest relevante websites bij je zoekterm naar voren komen. Door middel van een algoritme worden in deze ruimte bepaalde websites naar voren gebracht in de feed. De weergave websites hebben hier niet voor betaald maar zijn door het algoritme naar voren geschoven als meest relevant. SEO, Zoekmachine Optimalisatie in het Nederlands, betekent daarom dus eigenlijk dat je je website optimaliseert voor zoekmachines. Door je website te optimaliseren kun je meer (gratis) bezoekers naar je website halen. Door hoog in Google te ranken kun je continue bezoekers en kopers binnenhalen en dus veel geld verdienen.

Google Ads
In Nederland gebruikt maar liefst rond de 90% van de zoekmachine gebruikers de zoekmachine van Google. Het is daarom essentieel voor een bedrijf om hoog te ranken bij de SEO van Google óf om gebruik te maken van Google Ads. Google Ads is de service waar je via google zoekmachine kan adverteren. Deze service houdt in dat je website bovenin de feed terechtkomt als iemand een overeenkomend zoekwoord gebruikt. Elke keer dat iemand ook daadwerkelijk op je website klinkt betaal je aan Google Ads een bepaald bedrag. Als bedrijf kan je het op deze manier zo gek maken als je zelf wilt. Wel is het belangrijk om de Google Adwords kosten goed in de gaten te houden.

De mogelijkheden van Google Ads?
Google Ads biedt hulp aan bij meerdere soorten advertenties. Naast Zoekmachine advertenties is het ook mogelijk om te kiezen voor Display advertenties, Video advertenties en App advertenties. Daarnaast moet je als bedrijf bedenken of je lokaal wilt adverteren of dat je voor wereldwijd gaat. Het ligt natuurlijk aan de capaciteit van je bedrijf en je product welke keuze je maakt. Via Google Ads is het daarnaast mogelijk om je prestaties te meten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kijken of je advertenties werken, het testen van je advertenties en je budget onder controle houden.

Dit artikel wordt u aangeboden door TeamNijhuis. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten