Martine Fonkert runt Capuchon Fashion aan de Raadhuisstraat samen met haar moeder Yvonne Dammer. Foto: Luuk Stam

Martine Fonkert runt Capuchon Fashion aan de Raadhuisstraat samen met haar moeder Yvonne Dammer. Foto: Luuk Stam

Capuchon wint titel ‘Modewinkel van het Jaar’ in Bronckhorst

Economie

Hengelose winkel krijgt 292 stemmen in online verkiezing

Door Luuk Stam

HENGELO – Modezaak Capuchon Fashion is gemeentewinnaar geworden in de verkiezing ‘Modewinkel van het Jaar 2022’. De Hengelose winkel eindigde met 292 stemmen als eerste in de gemeente Bronckhorst en als vierde in de provincie Gelderland. Dat alles met een gemiddelde beoordeling van een 9,4. “Vooral dat laatste is héél leuk”, zegt Martine Fonkert (31), die de zaak aan de Raadhuisstraat samen met haar moeder Yvonne Dammer (61) runt.

De Modewinkel van het Jaar-verkiezing is een landelijk initiatief van Soleo Media – specialist op het gebied van klantcontact – en consumentencollectief United Consumers. Stemmen kon online in de maand augustus. Capuchon Fashion wees de klanten op de verkiezing via onder meer Facebook, Instagram en digitale nieuwsbrief. Ook was er in de Hengelose winkel een QR-code te scannen, die naar de stemmogelijkheid leidde. De vele klanten van de kledingzaak die hun stem lieten gelden, zorgden uiteindelijk voor de winst in de gemeente Bronckhorst.

Warm gevoel
Daar zijn de twee eigenaressen van de winkel met dameskleding, herenkleding, kinderkleding én babykleding maar wat blij mee. “En ook van de reacties die mensen op Facebook dan weer geven, krijg je echt een heel warm gevoel”, zegt Dammer. Op de sociale media zijn inderdaad enkele honderden felicitaties aan het adres van de Hengelose onderneemsters te lezen, van ‘dik verdiend’ en ‘geweldig!’ tot ‘jullie zijn gewoon de beste!’ en ‘wat goeeed!’

Die laatste kreet verwijst uiteraard naar televisiepersoonlijkheid Martien Meiland en zijn gezin, ook zij wisten de winkel te vinden in de periode dat ze in Hengelo woonachtig waren. “Ja, ze vonden het hier heel leuk”, blikt Dammer terug. “Erica zei iedere keer: ‘Jullie zijn mijn winkel. Ik ben hier altijd in één keer klaar.’ Dat is ook waar wij voor staan. Wij hebben boetiekmatig allemaal verschillende stijlen. Maar alles is no-nonsense. Wij weten precies wat de mensen hier leuk vinden. Mensen betalen hier geen honderden euro’s voor een mode-item dat even een trend is. Dat verkopen wij dan ook niet.”

Wel is er hier een breed aanbod in merkkleding voor jong en oud te vinden. Voor de dames is Studio Anneloes een hardloper. “Dat is een merk dat de dames écht heel graag dragen”, stelt Dammer. “Wel iets duurder, maar je doet gewoon een aantal jaren met een broek. En als je kledingkast goed is, hoeft die niet heel groot te zijn. Dat is de kunst. Een goede spijkerbroek, een goede blauwe broek, een goede zwarte broek, goede shirts, een paar mooie blouses, een mooi colbertje, dan is het gewoon goed.”

Combinatie
Dammer had in het verleden kledingzaak Yvonne Jeugdmode in Vorden. De bestaande kledingzaak Capuchon Fashion in Hengelo nam ze over, eerst nog in het pand van het oude postkantoor iets verderop in de Raadhuisstraat. Zo’n tien jaar terug verhuisde de winkel naar het pand onder appartementencomplex Meindershof. “We hadden meer ruimte nodig”, verklaart Dammer, die uiteindelijk ook stopte met haar zaak in Vorden. “Mensen vonden het veel leuker om hier te komen. Vooral de combinatie sprak aan. Met de herenkleding erbij hebben we nu alle genres.”

In het huidige pand is Capuchon Fashion uitgegroeid tot een echt familiebedrijf. De man van Dammer helpt mee, haar jongste zoon Jord (21) loopt hier stage en wil graag doorgroeien in het bedrijf. Deel van de Capuchon-familie is ook Joke Kleinstapel-Spoor (68), die hier 25 jaar actief was, inmiddels met pensioen is, maar hier nog altijd één dag in de week werkt. En dochter Martine (31), die op 16-jarige leeftijd als zaterdaghulp begon, is hier niet meer weg te denken. Ze was er wel even tussenuit en werkte voor een groot modebedrijf in Amsterdam. “Maar wat ik hier nu doe, is zoveel leuker”, stelt Fonkert. “Hier ben je én met klanten bezig én online én je doet het marketinggedeelte én de inkoop én de styling. Het is zoveel breder.”

Speerpunt van moeder en dochter is het eerlijke advies, allebei zijn ze geschoold als kleurenanalist. “Wij zien wat past bij iemands huidskleur, haarkleur en kleur ogen”, vertelt Dammer. “En wij willen dat iedereen z’n basiscollectie goed voor elkaar heeft. Daarnaast proberen we er voor een feestje altijd iets speciaals van te maken. Een ander kan er op dat feestje wel heel goed gekleed uitzien, maar wij willen ervoor zorgen dat mensen ook naar jou kijken en dat jij jezelf minstens net zo lekker voelt.”

Sociale media
Waar Capuchon Fashion ook flink op inzet zijn de sociale media. “Je kunt niet meer zonder”, zegt Fonkert, die zelf ook regelmatig op Facebook en Instagram te zien is. “Je bent het gezicht van de winkel, dat werkt het best.” Speciaal voor de jeugd zit Capuchon ook op TikTok, het was nota bene de 61-jarige Dammer die vorig jaar na een workshop het account aanmaakte. “Mijn kinderen zeiden: ‘Mam, doe normáál!’”, vertelt ze. “Maar onze doelgroep zit erop en het werkt. Er komen nu kinderen in de winkel die zeggen: ‘Wij hebben jullie op TikTok gezien!’ Zij helpen ons ook weer met het maken van nieuwe content. Het is hartstikke leuk.”

De moeder-dochterband wordt ondertussen alleen maar sterker. Fonkert komt dagelijks vanuit haar huidige woonplaats Lochem naar Hengelo. “Zoals vanochtend is ze al om acht uur bij ons thuis”, vertelt Dammer. “Dan eten we eerst bananenpannenkoekjes. Daarna maken we foto’s voor de sociale media, hebben we samen verschrikkelijk veel plezier. En op zaterdag zijn er hier soms twintig of dertig klanten in de winkel, dan is medewerkster Laura (22) onze vliegende keep en wij doen met z’n tweeën de verkoop. Wij weten precies: jij gaat daar en ik ga daar. We hebben heus wel eens een meningsverschil, maar een ander zal daar nooit wat van merken. Het is hier altijd heel gezellig.”

De winkelverkiezing kende voor Bronckhorst overigens een volledig podium met Hengelose kledingzaken. Frederiks Damesmode eindigde als tweede. Frederiks Mannenmode werd derde. Beide zaken van onderneemster Jessi Frederiks eindigden ook bovenin de provinciale uitslag (11e en 21ste). Dammer kijkt er niet vreemd van op. “Je hebt hier als kledingzaak heel erg de verbintenis met het dorp”, stelt ze. “Wij hebben ook klanten uit Doetinchem en Zutphen, hoor. Maar je voelt dat de mensen uit Hengelo en omgeving eerst in het dorp kijken en dan pas ergens anders. Onze klantenkring is heel trouw. Dan is zo’n prijs een prachtwaardering.”

Modezaak Capuchon Fashion is gemeentewinnaar geworden in de verkiezing ‘Modewinkel van het Jaar 2022’. Foto: Luuk Stam

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Bronckhorst-Midden