Oerend Smart | Tijd voor Tempo

  Column

Bij de supermarkt om de hoek zijn de papieren zakdoekjes van Tempo in de aanbieding. Dat is vast geen toeval. Het lijkt wel of Heel Holland Snottert. Tijdens het winkelen, in het openbaar vervoer, op het werk – overal loop je de kans besmet te raken. Liefde en verkoudheid laten zich nu eenmaal moeilijk verbergen, schreef de Engelse dichter George Herbert eens.

Terug naar Tempo. De Duitse fabrikant van zijdezachte zakdoekjes in de blauwwitte pakjes heeft baat bij elk verkoudheidsvirus dat rondwaart. Het bedrijf realiseert een groot deel van zijn omzet in de wintermaanden, al is het hooikoortsseizoen natuurlijk ook profijtelijk. In een fabriek in Neuss, niet ver van Düsseldorf, wordt het merendeel van de zakdoekjes geproduceerd. Dagelijks rollen er ruim zeven miljoen pakjes van de band.

Tempo is onderdeel van de Zweedse multinational Essity, een wereldspeler op het gebied van hygiëne- en gezondheidsproducten. De merknaam 'Tempo' bestaat al sinds 1929 en verwijst naar de snelheid en turbulentie die de jaren twintig kenmerkten. De introductie van Tempo in Duitsland veroorzaakte zelf ook een kleine revolutie: de papieren zakdoekjes luidden het begin in van de wegwerpmaatschappij. Op de eerste verpakkingen stond 'Kein Waschen mehr!' – zakdoeken hoefden niet meer gewassen te worden, maar konden na gebruik de ton in. Jaren later kwamen ook andere bedrijven met wegwerpartikelen op de markt, zoals theezakjes, bierblikken en melkpakken.

Tempo heeft altijd veel in reclame geïnvesteerd. Grote naamsbekendheid was het gevolg, over de hele wereld. 'Tempo' is haast een soortnaam geworden. Dat zien we bijvoorbeeld ook bij Spa, Luxaflex, Jacuzzi en Kliko: de merken zijn zo bekend dat mensen de namen zijn gaan gebruiken voor soortgelijke producten van concurrenten. En met concurrentie heeft ook Tempo veel te maken.

In het Museum Plagiarius in Solingen – in de buurt van Neuss – heb ik ooit eens een poster gekocht met daarop 121 voorbeelden van Tempo-plagiaat uit China. Alle blauwwitte pakjes lijken van Tempo te komen, maar aan opschriften als 'Tompe', 'Tango', 'Tender' en 'Trump' (!) zie je meteen dat het slechte kopieën zijn. Tempo's reactie hierop is continue innovatie. Er komt telkens iets nieuws op de markt: zakdoekjes voor de gevoelige huid, met toegevoegde kruiden en oliën, in speciale designs en in bijzondere verpakkingen. Zo heeft Tempo in Duitsland enkele jaren geleden vochtige doekjes voor onderweg met desinfecterende werking geïntroduceerd. Die moeten bacteriën en virussen doden, zodat verkoudheid voorkomen kan worden.

Maar of dat lukt? Ik denk van niet. Om het in de woorden van de Amerikaanse schrijver Sinclair Lewis te zeggen: 'Er zijn twee problemen die de mensheid in al die eeuwen van haar bestaan nooit heeft kunnen oplossen: liefde en verkoudheid'. Snotteren hoort erbij, of we nu leuk vinden of niet.

Geograaf Gert-Jan Hospers schrijft over stedelijke en regionale ontwikkeling op menselijke maat

Meer berichten