Torleif Hartelman, MotoGP rijdersanalist. Foto: Damon Teerink

Torleif Hartelman, MotoGP rijdersanalist. Foto: Damon Teerink

Hengeloër Torleif Hartelman reist de wereld rond

Algemeen

Rijdersanalist in het MotoGP kampioenschap

Door Damon Teerink

HENGELO - Voor zijn sport reist hij de hele wereld rond: Torleif Hartelman uit Hengelo. Een bekende naam in de motorwereld, want hij heeft er al een hele carrière opzitten, in de cross en de wegrace. En nu is de Hengeloër binnen het MotoGP kampioenschap actief als rijdersanalist, bij het RNF MotoGP team, het voormalige Petronas Sepang Racing team. 

Torleif begon in de motorcross, waarin hij door heel Europa veel successen behaalde. Tot hij de kans kreeg om een wegracemachine uit te proberen op het TT-Circuit in Assen. De vonk sloeg direct over en Torleif ruilde de crossmotor in voor een racemachine. Ook dit deed hij niet onverdienstelijk: Hartelman wist in 1998 zelfs ONK Supersport 600 kampioen te worden. En nu is hij onmisbaar als rijdersanalist.

Valentino Rossi
Het Petronas SRT team was een veelbesproken onderwerp in de motorsportwereld afgelopen seizoen. Met de komst van Valentino Rossi, een nieuwe teamstructuur en een enerverend rijdersduo voor het komende seizoen gebeurde er genoeg binnen het team. Ook voor Hartelman: “Samen met het Petronas SRT Team hebben we twee uitstekende jaren gehad met Franco Morbidelli en Fabio Quartararo, de huidige MotoGP wereldkampioen. Dit jaar was daarentegen een stuk lastiger mede door onderlinge afspraken binnen het team die niet geheel vlekkeloos verliepen.”
Als rijdersanalist is Hartelman een belangrijk gezicht binnen het Maleisische team; “Ik ga met mijn scooter langs de baan en bekijk onze rijders en onze concurrenten. Hierbij let ik op hoe zij rijden, wanneer zij schakelen en hoe ze verschillen qua rijstijl. Deze informatie neem ik mee naar de pitbox waar alles wordt besproken met de rijders en hun technische crew.” Afgelopen seizoen deed Hartelman dit zowel voor de Moto2- als MotoGP-jongens.

Mentor
Komend seizoen ziet er compleet anders uit. Het Petronas SRT team gaat verder als het WithU Yamaha RNF MotoGP Team en komt alleen uit in de koningsklasse. Hartelman: “Ik behoud dezelfde taak als rijdersanalist maar daarbij ben ik ook een soort mentor: dat wil zeggen dat wanneer de rijders te wild zijn moet ik ze proberen rustig te houden. Maar aan de andere moet je ze ook blijven motiveren.”
Met de komst van negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi binnen het Petronas team waren er aan het begin van het seizoen natuurlijk hoge verwachtingen. Daarbij kondigde de 42-jarige Italiaan ook nog eens zijn afscheid aan als MotoGP-coureur. Achterhoeker Hartelman zat dicht bij het vuur: “Voor ons was het belangrijk dat Valentino veilig het seizoen kon uitrijden. Als daar een mooie prestatie bij kwam kijken was het een mooie bonus. Ik had de eer om Valentino beter te leren kennen en wat mij imponeerde was dat hij tot de laatste dag tot het maximale gegaan is. Daar heb ik onwijs veel respect voor en ik waardeer hem enorm.”
Valentino Rossi reed in Valencia zijn afscheidswedstrijd in het wereldkampioenschap na een glansrijke carrière van maar liefst 26 seizoenen waarin hij negen wereldtitels en 115 overwinningen veroverde op het hoogste niveau. “Valentino zat op de avond voor zijn laatste races nog data te bekijken en door te nemen, en zelfs op de dag zelf ook nog. Ongelofelijk.”

Rijderswisselingen
Al enkele jaren is Hartelman betrokken bij het Yamaha-avontuur in de MotoGP-klasse. Dit jaar verliep dat anders dan anders. Vanwege een abrupt einde van Maverick Viñales bij Yamaha vonden er veel rijderswisselingen plaats: “Voor ons was het gehele jaar een rollercoaster, door het vertrek van Viñales en de knieblessure van Franco Morbidelli hebben wij maar liefst vijf verschillende rijders op de motor gehad. Telkens begon je van voren af aan, we waren niet aan het werk voor een kampioenschap.”
Nog een veelbesproken rijder was Darryn Binder. De Zuid-Afrikaan die afgelopen seizoen uitkwam in de Moto3-klasse voor het Petronas team promoveert voor 2022 naar de MotoGP-klasse voor het RNF MotoGP racing team en slaat daarmee de Moto2-categorie over. Hartelman: “Deze stap is eigenlijk te groot. Er waren andere rijders die hoger op ons lijstje stonden. Het was niet onze beslissing maar er speelden meerdere belangen. Het blijf altijd een politiek spelletje in het MotoGP-paddock, er zijn altijd sponsorbelangen, afspraken en of andere zaken die hier invloed op hebben.“

Ervaring
Naast Binder komt de ervaren Italiaan Andrea Dovizioso terug in de koningsklasse. Dovizioso was de afgelopen jaren samen met Ducati succesvol in de MotoGP en hij reed ook al eens met Honda en Yamaha in deze klasse. Met Dovizioso hebben ze een ervaren man aangetrokken die een belangrijke rol kan spelen binnen de Yamaha-familie. De 35-jarige Italiaan staat bekend om zijn goede ontwikkelingswerk: “Dovizioso is geen rijder die om de top drie gaat strijden maar hij is een hele goede rijder voor de ontwikkeling van een motorfiets. Samen met hem willen we de achterstand van Yamaha inhalen en de Yamaha YZR-M1 naar een hoger niveau tillen.”
Vooruitkijkend op seizoen 2022 spreekt Hartelman zijn verwachtingen uit: “Met Dovizioso een keer een podium pakken zal natuurlijk prachtig zijn maar het is nog belangrijker dat hij Yamaha aan het werk zet en de motorfiets komend jaar beter maakt. Voor Darryn is het zaak dat hij de eerste wedstrijden veilig doorkomt, de Yamaha beter leert kennen en wellicht een paar puntjes kan sprokkelen. Laten we in ieder geval hopen op een volledig seizoen met 21 wedstrijden!”
Volgend jaar zal het team waarvoor Hartelman actief is verdergaan onder de naam RNF MotoGP Racing. Het seizoen zal zoals het er nu naar uit ziet in Maleisië van start gaan met de officiële wintertest. De eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen vindt plaats in Qatar op het Losail International Circuit, van 4 tot 6 maart.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant