De nieuwe onverharde strook bij Aalten, Kommersveldweg. Foto: Maikel Sellink

De nieuwe onverharde strook bij Aalten, Kommersveldweg. Foto: Maikel Sellink

Alles over de route van de Ronde van de Achterhoek

Algemeen

‘Veiligheid staat voorop bij het maken van een route’

Door Herlinda ter Maat

ACHTERHOEK - Een ware koers en daarna ook nog eens een toertocht over maar liefst 200 Achterhoekse kilometers. Hoe maak je dat? Arjan Ribbers geeft antwoord. Hij is verantwoordelijk voor de technische zaken rondom de Ronde van de Achterhoek en zo ook voor de route. De route, die wordt verreden op 29 augustus, is een combinatie van eerder gereden routes gecombineerd met Achterhoekse pareltjes die Arjan zelf tijdens zijn fietsrondjes ontdekt.

Bij het maken van de route staat veiligheid voorop. De route doorkruist de gehele Achterhoek. Hierbij is het wenselijk om alle dorpskernen aan te doen. Helaas is dat niet haalbaar omdat er nogal wat verkeersmaatregelen zijn die een passage met 170 rijders erg gevaarlijk kunnen maken.

Gelukkig wordt er nauw samengewerkt met de Borculose Motorclub (BMAC). Met maar liefst 80 motorrijders die actief zijn als verkeersregelaars, wordt de veiligheid gewaarborgd. Daarnaast zijn er ook nog eens 20 politiemotoren aanwezig om de hele karavaan veilig door de schitterende Achterhoek te manoeuvreren.

De Achterhoek is een walhalla voor fietsers en met name gravelrijders. Naast het feit dat je door het prachtige coulisselandschap rijdt waar na elke bocht een ander decor tevoorschijn komt, vind je hier over nog vele (oude) zandwegen. Daarom hoort het bij de charme van deze ronde om een deel onverhard te laten. 10% om precies te zijn, dat is 20 kilometer welke weer verdeeld zijn over 20 stukken onverharde stroken. Hierbij is van belang dat deze wegen bij zomerse omstandigheden niet erg mul worden. Om dit te checken, controleert Arjan regelmatig deze stukken weg vooral nu de datum dichterbij komt.
De voorbereidingen van de Ronde starten eigenlijk direct alweer nadat de laatste renner over de meet is. Belangrijk is dat je weet waar het jaar erop de start en de finish plaatsvinden. Dan kun je daarop op voortborduren en de route in grote lijnen uittekenen. Daarna begint het veldwerk. In de auto, op de fiets en verkennen maar! De route wordt vervolgens volledig uitgeschreven. Dat is van belang voor de politie, jury en de ploegen. Maar ook noodzakelijk voor de vergunningenaanvraag bij provincie en gemeente. De laatste week wordt nog een laatste verkenningsronde gereden met de politie. Al met al ben je er dus het gehele jaar mee bezig. Je wilt en zoveel mogelijk van de mooie Achterhoek laten zien, en het moet veilig en geschikt zijn.

Gevraagd naar de pareltjes in de route geeft Arjan aan dat er zoveel zijn maar zijn favoriete stukje is het nieuwe gedeelte in de route over de Kommersveldweg en door ’t Villeken omhoog (Aalten). Maar ook het gedeelte Montferland ontbreekt niet. Onder aan het Peeske komen ze over de onverharde Oude Eltenseweg en dan na Stokkum wordt de onverharde Molenberg beklommen. Het wordt een prachtig tafereel!

De route van de toertocht is niet exact hetzelfde maar wel grotendeels. Dat heeft te maken met het feit dat je als deelnemer op meerdere locaties kan starten. Ook wordt er meer gekoerst op grotere N-wegen. Deze zijn uiteraard minder interessant voor de toertocht.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant