<p>Regionaal team SlaapXpert eindigde als 42ste in de Endurance race in Assen. Foto: Henk Teerink</p>

Regionaal team SlaapXpert eindigde als 42ste in de Endurance race in Assen. Foto: Henk Teerink

Lubbers en Bikkel 42ste in lange-afstandsrace Assen

ASSEN - Op zaterdag 10 juli werd op het TT Circuit Assen de 2021 editie van de IDC 501 Endurance verreden, een 111 ronden tellende lange-afstandsrace. Maar liefst 56 teams streden voor de overwinning die in de wacht werd gesleept door RR Socia Racing. Het regionale team SlaapXpert met Hessel Lubbers, Niels Bikkel, Lex Kleijer en Kees Pater legde uiteindelijk 96 ronden af en scoorde daarmee een mooie ervaring en een 42ste plek in de eindrangschikking. 

Nadat het evenement in 2020 vanwege de coronapandemie geen doorgang had kunnen vinden was het zaterdag 10 juli eindelijk weer zover. In de IDC 501 Endurance race gaan teams van minimaal twee en maximaal vier coureurs in een race over maar liefst 111 ronden met elkaar de strijd aan. In zo’n wedstrijd rijden de teamgenoten om beurten en moeten zij bij elke wissel een transponder overdragen.
Zaterdagochtend begonnen de 56 teams de dag met kwalificaties, waarin de startposities bepaald werden voor de race die om 14.40 uur van start ging met een heuse Le Mans start: de coureur gaat na het startsignaal rennend naar zijn motor die aan de overkant voor de pits muur staat. De pole werd, toch wel enigszins verrassend, een prooi voor Team Voorwinden (Maik, Kris en Aad Voorwinden), voor Winteb TKRP Eelcee Racing (Frank Nieman, Albert van der Velde en Maarten Bekker) en RR Socia Racing (Nelson Rolfes en Ricardo Brink).

Leiding
Bij de start van de race nam het vanaf de derde plaats op de grid vertrokken RR Socia Racing meteen de leiding. Lang duurde dat echter niet want even na de eerste rijderswissel kwam Nelson Rolfes in de Strubben ten val over een oliespoor. Team Druijf Racing Kawasaki (Nigel Walraven, Vasco van der Valk en Erwin Druijff) nam de leiding over en ondanks diverse code 60 situaties leek er geen vuiltje aan de lucht totdat Erwin Druijf een foutje maakte in de Stekkenwal en met zijn Kawasaki onderuit schoof. Op dat moment had RR Socia Racing zich al weer op weten te werken naar de eerste plaats door even voor de crash van Druijff de leiding over te nemen. Net als Rolfes slaagde ook Druijff erin zijn Kawasaki na de crash terug te rijden naar de pits en daar zijn transponder over te dragen aan Nigel Walraven die de race rond de achtste plaats wist te hervatten.

Spannend
De leidende positie in de race kwam voor RR Socia Racing in het resterende deel van de race niet meer in gevaar en Rolfes kon de BMW na 111 ronden als winnaar over de finishlijn sturen. De strijd om de tweede plaats werd in de slotfase nog een spannende aangelegenheid. Team Druijf Racing Kawasaki had zich in de slotfase weliswaar weer op weten te werken naar de tweede plaats, maar was een aantal keren in de fout gegaan tijdens de rijderswissel en had ook de maximumsnelheid van 60 km per uur in de pitstraat overtreden. Het team kreeg hierdoor een tijdstraf van 20 seconden aan de broek, zo ongeveer de voorsprong op het in de slotfase op de derde plaats rijdende Team Mobu-JB6-HW Race Support (Kevin Mos, Jeffrey Buis en Rick Kooistra). Het bleek achteraf loos alarm want Team Druijf Racing Kawasaki wist zijn voorsprong ondanks de tijdstraf te behouden en zo de tweede plaats veilig te stellen. Team Mobu-JB6-HW Race Support eiste de derde plaats voor zich op.

Regionaal
Het regionale team SlaapXpert kwam ook aan de start met Hessel Lubbers, Niels Bikkel, Lex Kleijer en Kees Pater. In teamverband die 111 ronden rijden op het circuit van Assen, wat neerkomt op 501 km, was nieuw voor de Achterhoekers Hessel en Bikkel. Hun teamgenoten Kleijer en Pater komen elders uit Nederland. Bij de drie kwalificaties ging het natuurlijk om de snelste tijd, maar het wisselen van rijders en transponders is net zo belangrijk. Zij brachten het tot een 42ste startplaats van de 54 teams.
Ook de ‘Le Mans start’ was een nieuwe ervaring voor de vier mannen. De strategie was vooraf bepaald, maar bij de uitvoering was Niels Bikkel toch nog wat onwennig. Na tien ronden was er een klein incidentje waardoor er uitgeweken moest worden in de grindbak van de GT-bocht. Dit liep echter goed af, en bij de eerste rijderswissel nam Pater nam de taak over. Door enkele valpartijen bij andere teams waren er twee neutralisaties. Na Pater was Kleijer aan de beurt, die rond plaats 40 reed na eenderde van de race. Als vierde in de rij reed Hessels. Met constant goede rondetijden bleven de heren aardig in de race tussen alle toppers, waarbij ook enkele WK-rijders. Het SlaapXpert-team legde uiteindelijk 96 ronden af wat een 42ste plek betekende.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden