Leonie Vreeswijk is bedrijfsleidster van Superstore Obbink in Doetinchem. Naast haar Jan Witteveen, verkoopleider van de zeven Achterhoekse Obbink-winkels. Foto: Luuk Stam
Leonie Vreeswijk is bedrijfsleidster van Superstore Obbink in Doetinchem. Naast haar Jan Witteveen, verkoopleider van de zeven Achterhoekse Obbink-winkels. Foto: Luuk Stam

Beleving staat voorop bij elektronicazaak Obbink

Superstore Obbink in Doetinchem is zevende winkel van Achterhoeks familiebedrijf.

Door Luuk Stam

ACHTERHOEK - Ze hebben hier televisies, stereoapparatuur, wasmachines, stofzuigers, koffiemachines, inbouwapparatuur voor keukens en producten voor persoonlijke verzorging zoals elektrische tandenborstels. Een enorm aanbod, maar in de 1.600 vierkante meter grote winkel is van die massa weinig terug te zien. Hier heerst rust. Op meerdere plekken zijn zithoeken gecreëerd, waar klanten bijvoorbeeld op hun gemak de kwaliteiten van een televisie kunnen ervaren.

Alles staat in de eind vorig jaar geopende Superstore Obbink in Doetinchem in het teken van beleving. Elk merk heeft hier z’n eigen plek. Er is een hoek speciaal voor Samsung, speciaal voor Philips, speciaal voor Sony, speciaal voor LG. “Het zijn winkels op zich”, stelt verkoopleider Jan Witteveen. “Mensen hebben vaak al veel voorinformatie op internet gezocht, komen naar de winkel en zijn gericht op zoek, vaak naar één bepaald merk.”

De superstore aan de Dokter Bardetplaats in Doetinchem is de zevende winkel van het Achterhoekse familiebedrijf Obbink. Eerder opende het bedrijf winkels in Winterswijk, Lichtenvoorde, Aalten, Eibergen, Ruurlo en Borculo. De huidige directeur is Gerben Obbink. Hij nam de elektronicazaak over van zijn vader Hans en oom Jos. Het was zijn opa Gerrit Obbink, die in 1934 in Winterswijk met de onderneming begon.

De grondlegger van dit bedrijf ging in de jaren dertig met een bakfiets op pad. In eerste instantie enkel om reparaties aan huis te doen. Gerrit Obbink begon ook met het verkopen van radio’s. Was een reparatie afgerond, dan ging hij bij de mensen langs om een borrel te drinken en zette daarbij zo’n radio op tafel. “Aan het eind van de rit had hij dan naast de reparatie ook die radio verkocht”, vertelt Witteveen. “Dat was de tactiek.”

De ondernemingsgeest gaf hij door aan zijn opvolgers, want het bedrijf is alsmaar gegroeid en telt nu 125 werknemers. In Lichtenvoorde zijn het hoofdkantoor en een distributiecentrum van 5.500 vierkante meter te vinden. Drie jaar terug kwam er een nieuwe hal bij. Die is nu ook alweer vol. Er zijn vergevorderde plannen voor een derde nog grotere hal. “We hebben steeds meer opslagruimte en voorraad nodig om alle winkels te bevoorraden”, verklaart Witteveen.

De winkel in Doetinchem is nu de grootste van de zeven Obbink-winkels en draagt zodoende de naam ‘superstore’. Met de 1.600 vierkante meter is de zaak hier nog net een stukje groter dan de 1.200 vierkante meter grote ‘megastore’ in Lichtenvoorde. “In beide winkels kunnen we echt die beleving bieden”, stelt Witteveen. “Maar ook de kleinere winkels ademen allemaal het echte Obbink-gevoel.”

Dat gevoel heeft ook Leonie Vreeswijk inmiddels helemaal te pakken. De pas 24-jarige Vreeswijk is bedrijfsleidster in Doetinchem. “Mannen kijken soms eerst wel even raar op”, vertelt ze. “Zo van: gaat zij mij over die televisie vertellen? Andersom is het wel heel grappig om te zien hoe een mannelijke collega een vrouw advies geeft over een krultang. Daar hebben we dan onderling ook wel schik om.”

Vreeswijk deed flink wat ervaring elders op, maar roemt het persoonlijke karakter van het werken bij Obbink. “Hier komen mensen binnen die jouw naam weten”, vertelt ze. “Omgekeerd weten wij hun naam en weten we precies wat ze thuis aan elektronica hebben staan. Dat is super prettig, voor ons en voor de klanten.” Ook Witteveen noemt de warme omgeving kenmerkend voor Obbink. “In alle winkels hebben we een zeer vakkundig én gezellig team. Het is een familiebedrijf en dat willen we ook uitstralen.”

Daarbij is een zeer belangrijke rol weggelegd voor de 27 monteurs, die het bedrijf in dienst heeft. Van apparaten opsturen is hier geen sprake, alle service levert Obbink zelf. Elke monteur heeft zijn eigen specialisme en dus is overal een oplossing voor. “Andere bedrijven praten over service, wij doen het”, stelt Witteveen. “Mensen verwachten het in deze tijd niet meer”, voegt Vreeswijk toe. “Het is mooi om de verwachting van de klant te kunnen overtreffen.”

Het team in Doetinchem is nu acht man sterk en er zijn mogelijkheden om verder te groeien. Klanten weten de nieuwe winkel al te vinden. “We mogen zeker niet klagen”, zegt Witteveen. “Maar we zijn niet een bedrijf dat de stapelacties hoog tegen het plafond zet. Dan wordt het op één moment heel druk en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Dat willen we niet. Wij gaan voor beleving en nemen de tijd voor de klant. Mensen moeten hier relaxed zijn.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden