Kievitkuikens, een werk in olieverf van Cees Roorda. Foto: Liesbeth Spaansen
Kievitkuikens, een werk in olieverf van Cees Roorda. Foto: Liesbeth Spaansen

Zomerexpositie Museum voor Achterhoekse Schilderkunst

Algemeen

Cees Roorda en Siny Oldenkotte

Door Liesbeth Spaansen

VORDEN/DREMPT – Het Museum voor Achterhoekse Schilderkunst (MAS) in Vorden heeft een kerncollectie met werk van Achterhoekse kunstenaars. Het museum is een particulier initiatief en is ondergebracht in het Kulturhus in Vorden aan de Raadhuisstraat 6. Er wordt een aantal tentoonstellingen per jaar georganiseerd. Omdat in het Kulturhus tijdens de vakanties geen activiteiten zijn, is er tot eind augustus een zomerexpositie ingericht. Het museum is open op vrijdag en zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur.

Vrijwilligers van MAS, Ria Besselink en Wouter Derksen zijn blij dat het museum weer geopend is. “Net na de opening moesten we vanwege corona alweer sluiten. De al gestarte exposities zijn nu verlengd tot 1 september”, vertellen zij. Het gaat om werken van Peter Kooij in de raadszaal en in de centrale ruimte van het museum en kleine tekeningen en schilderijtjes van Gerard Lichtenbeld in de vitrines in de foyer. “Omdat in de zomer geen activiteiten zijn in het Kulturhus hebben we een zomerexpositie ingericht. Schilderijen van Cees Roorda in de grote zaal en beelden van Siny Oldenkotte in de foyer.”

Cees Roorda
De in Drempt woonachtige Cees Roorda (1942, Krommenie) was als kind al geboeid in flora en fauna en na zijn studie aan het Grafisch Lyceum in Utrecht vertrok Roorda in de jaren zeventig naar Zuid Afrika. Daar werkte hij tien jaar als fotolithograaf en kunstenaar. Zijn eerste exposities waren dan ook in Afrika, Johannesburg en daarna pas in Nederland, Duitsland en Guernsey. Eenmaal terug in Nederland vergrootte hij zijn naamsbekendheid en bouwde een gerenommeerde positie op in het genre van de natuurschilderkunst.
De fijnschilder werkt in zijn eigen atelier in Drempt voornamelijk in olieverf, aquarel en gouache. “In veel schilderijen, ook grote, werk ik heel gedetailleerd met fijne penselen. De onderwerpen staan realistisch op het doek”, vertelt hij, terwijl hij wijst naar een werk van twee reeën in de sneeuw. Zijn werk verwijst naar de klassieke schilderkunst waarin dieren en hun omgeving in vorm en beweging natuurgetrouw zijn afgebeeld. De tegenstellingen statisch, dynamisch en abstract en figuratief zoals de natuur het zelf als voorbeeld geeft, intrigeren hem nog steeds.
“Ik werk de laatste tijd ook wel met acrylverf. Die werken zijn minder gedetailleerd, maar toch natuurgetrouw.” Hij blijft bij de drie elementen: schoonheid, compositie en gedetailleerde uitdrukking om de natuur weer te geven, maar realiseert zich dat een schilderij geen foto is.
De laatste decennia is zijn stijl expressiever in het kleurgebruik, meer doorleefd en sprankelend. Hij heeft bijvoorbeeld in de serie ‘black paintings’ afleidende- en omgevingsdetails weggelaten om zo bewust optimaal kleurgebruik en uitdrukking zichtbaar te maken.
"Ik heb op dit moment werken hangen in Galleria Félice in Ootmarsum en hier in het Museum voor Achterhoekse Schilderkunst zijn vijftig werken zien."

Siny Oldenkotte
Ook zijn in het MAS tijdens de zomertentoonstelling beelden van de Zutphense beeldhouwer Siny Oldenkotte te zien. Het maken van een beeld is altijd een meditatief proces voor haar geweest om een steen tot ‘leven’ te laten komen. Een beeld is een spel van lijnen, vormen en van licht en donker. Maar ook van de schoonheid van ‘het karakter’ van een steen.

De toegang bedraagt 4 euro. Vanwege de coronamaatregelen is de toegang naar de linker zijkant van het gebouw verplaatst.


www.ceesroorda.nl

www.masvorden.nl

Zwijnen in de sneeuw, een werk in olieverf van Cees Roorda. Foto: Liesbeth Spaansen
De grote zaal van Museum voor Achterhoekse Schilderkunst, waar in de zomerexpositie werk van Cees Roorda hangt. Foto: Liesbeth Spaansen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant