Marco Jansen (links) met medewerkers Anniek Hermans en Damian Rondeel. Foto: Luuk Stam
Marco Jansen (links) met medewerkers Anniek Hermans en Damian Rondeel. Foto: Luuk Stam

Jansen & Jansen zet bezorgservice voort

Eetcafé in Hengelo lanceert nieuwe website voor maaltijd- bezorging

Door Luuk Stam

HENGELO – Het ontstond als een alternatief ten tijde van corona, maar de bezorgservice van het Hengelose eetcafé Jansen & Jansen loopt zo goed dat ondernemers Richard en Marco Jansen er structureel mee doorgaan. Vader en zoon zetten deze service samen met hun team voort naast het eetcafé dat zij samen sinds 2014 in de Spalstraat runnen.

Voor het bestellen van de maaltijden hebben zij nu een nieuwe website in het leven geroepen: jansenjansenbezorgt.nl. Een bezorgbusje is opgetuigd en de keuken van het naastgelegen café De Jongens – waar vader en zoon Jansen ook mede-eigenaar zijn – is omgebouwd tot vaste ‘bezorgkeuken’. In de weekenden kunnen maaltijden hier ook afgehaald worden.

Het komt allemaal voort uit een initiatief dat begon met heel snel schakelen. “Op onze website was er al de mogelijkheid om dinerbonnen te bestellen”, blikt Marco Jansen terug op de dagen na de landelijke horecasluiting op 15 maart. “Door een vakman hebben we dat snel om laten bouwen tot een bestelsite voor maaltijden. We konden vrijwel direct aan de slag.”

De bezorgservice was bedoeld om het gehele team aan het werk te houden, maar ook om de gasten te blijven bedienen en uiteraard om inkomsten te blijven genereren. “Stilzitten is achteruitgaan”, stelt Jansen. “Puur vanuit creatief en ondernemend denken, boor je dan iets nieuws aan. Het is heel mooi als dat dan zo goed uitpakt.”

Het vroeg wel om een geheel nieuwe manier van werken. De koks maakten in de keuken van het Hengelose eetcafé de maaltijden klaar, de rest van het team ging de halve Achterhoek door. “We reden die eerste weken met vijf auto’s en soms nog een scootertje rond”, vertelt Jansen. “Van Doetinchem tot in het centrum van Zutphen en van Doesburg tot Ruurlo.”

Inmiddels is er wel iets afgeschaald. Bezorgen gebeurt enkel nog in een straal van 10 kilometer rondom Hengelo. Verder weg kan wel, maar enkel in overleg over de bezorgkosten. Het maximale aantal bestellingen per half uur is teruggeschroefd van twaalf naar zes. Eén van de drie koks van het eetcafé richt zich nu volledig op de bezorg- en afhaalmaaltijden.

Het bezorgen zelf bevalt Jansen uitstekend. Door het gebruik van warmhoudboxen kan hij de maaltijden warm afleveren en vrijwel altijd treffen hij en zijn collega’s stralende gezichten. “Mensen zitten vaak al op de uitkijk en zien je aankomen”, vertelt de ondernemer. “Ze zitten te wachten op lekker eten. Dat jij ze daarmee blij kunt maken, dat geeft veel voldoening.”

De horecaman is sowieso dankbaar voor de steun die hij en zijn team mochten ontvangen in de periode waarin het eetcafé vanwege de coronamaatregelen de deuren gesloten moest houden. “We hebben veel mailtjes en berichtjes gekregen”, klinkt het. “Zelfs kaartjes hier in de bus. Dat mensen aan ons dachten, dat hebben we hier allemaal heel erg gewaardeerd.”

Voor het eetcafé kwam de horecasluiting op een moment dat er net flink was geïnvesteerd in onder meer nieuw interieur en nieuwe keukenapparatuur. “We waren na de verbouwing net twee weken open en toen moesten we weer dicht”, zegt Jansen, die met de bezorgservice ook voorsorteert op een mogelijke nieuwe coronagolf. “Je weet niet hoe het zich ontwikkelt.”

Nog een noviteit is de plateservice bij café De Jongens. “Mensen ruiken hier nu de geuren vanuit de keuken”, verklaart Jansen. “Als ze zin krijgen om behalve wat te drinken ook iets lekkers te eten, kunnen ze hier sinds kort ook één van de gerechten bestellen. Ook dit was anders waarschijnlijk nooit gebeurd, maar de kok is er nu toch. Zo vult het elkaar mooi aan.”


jansenjansenbezorgt.nl

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden