Fjällraven rugzak
Fjällraven rugzak

Hoe Fjällraven een populair rugzakkenmerk werd

Algemeen

Het merk Fjallraven is op een bijzondere manier ontstaan. Vanuit een grote passie voor de natuur creëerde de oprichter ervan de beste rugzak die je maar kunt dragen als je die natuur in gaat. Of gewoon naar school. 

Het is 1978 als Åke Nordin, woonachtig in Zweden, een rugzak ontwerpt die wereldwijd hoge ogen gooit. Op dat moment is hij zich daar nog niet van bewust. Hij ontwerpt een tas die een stootje hebben kan, waterdicht is en goed op de rug zit zonder last van de schouders te krijgen. De Fjallraven Kanken

De rugzak krijgt het logo dat hij heeft bedacht naar aanleiding van iets dat hem na aan het hart ligt: de natuur en de dieren. Jaren eerder had hij al een tent ontworpen die de zwaarste sneeuwstorm kon weerstaan. Hij is zo vaak dagenlang in de natuur dat hij graag comfortabel de nachten door wil brengen, in een waterdichte tent. Tijdens die outdoortochten komt hij erachter dat de poolvos met uitsterven wordt bedreigd. 

Fjällraven is de Zweedse benaming voor een poolvosje
Hij laat het er niet bij en onderneemt actie. Om ervoor te zorgen dat de poolvos blijft bestaan, de fjällraven in het Zweeds, ondersteunt hij financieel verschillende projecten die daarvoor moeten zorgen. En het lukt. De poolvos bestaat inmiddels weer uit een gezonde populatie.

Daarmee stopt zijn missie niet. Nog altijd wordt onder andere een deel van de omzet van de Fjallraven rugzak gespendeerd aan projecten die zorgen voor natuurbehoud. Daarmee is Fjällraven een outdoormerk pur sang. Niet alleen biedt het een goede uitrusting voor wie de natuur in gaat, maar het zorgt er ook voor dat die natuur behouden blijft. 

Daarnaast worden de rugzakken inmiddels ook voor andere doeleinden ingezet. De Fjällraven Kånken is bijvoorbeeld enorm populair onder scholieren. De rugzak heeft voor hen een comfortabel formaat, draagt goed, ziet er sportief uit en is beschikbaar in enorm veel kleuren. 

Dit artikel wordt u aangeboden door Twenty Four Webvertising B.V. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant