Bastiaan van Loenen traint noodgedwongen thuis met dumbbels om fit en sterk te blijven. Hij hoopt in het seizoen 2021 te kunnen vlammen in de Mazda MX-5 Cup en bij Formule Renault. Foto: Alice Rouwhorst
Bastiaan van Loenen traint noodgedwongen thuis met dumbbels om fit en sterk te blijven. Hij hoopt in het seizoen 2021 te kunnen vlammen in de Mazda MX-5 Cup en bij Formule Renault. Foto: Alice Rouwhorst

Ambities verschoven naar volgend seizoen

BRONKHORST – Aanstormend racetalent Bastiaan van Loenen (15) zou dit raceseizoen gaan vlammen in de Mazda MX-5 Cup en Formule Renault en hoopte door het vinden van voldoende sponsoren ook op de Formule BRL. Maar zijn ambities moet hij nog even in de halt zetten. Het corona-virus zette er een dikke vette streep door.

Door Alice Rouwhorst

Niks trainen op de banen in Zandvoort, Assen, Meppen of Spa of in de sportschool. Om fit te blijven is de jonge autocoureur aangewezen op thuis. Daar is hij met dumbbells en een boksbal in de weer. “Ik train elke morgen, dat is voor mij geen ‘moeten’ hoor. Ik wil fit en sterk blijven. Vooral de spieren van mijn rug en schouders zijn erg belangrijk.” Officieel hoort hij begin juni of hij zijn mavodiploma gehaald heeft, maar hij weet nu al dat dat wel snor zit. Zeeën van vrije tijd dus, waarin hij dolgraag had willen en kunnen trainen. Maar dat zit er spijtig genoeg niet in. “In plaats daarvan werk ik in Zutphen bij een sponsor van me, Holtslag Poedercoat Techniek. Daar krijg ik voldoende beweging en til ik zware dingen. Ook een prima vervanging voor de oefeningen in de sportschool. Na de zomervakantie ga ik naar het Deltion College in Zwolle, daar ben ik toegelaten op de opleiding motorvoertuigentechniek om het vak (sport)automonteur te leren.”

Karten
Door de versoepeling van de maatregelen rondom het corona-beleid mochten de poorten van de kartbaan in Eefde op 29 april weer beperkt open voor rijders tot en met achttien jaar. Dat was goed nieuws voor Bastiaan. “Om mijn conditie op peil te houden, stap ik binnenkort weer in mijn kart. Want geloof mij, karten vraagt conditioneel enorm veel van je!” Vanaf zijn vijfde zat Bastiaan achter het stuur van een kart. In korte tijd boekte hij veel vooruitgang. Hij had daarom de kartsport net achter zich gelaten, omdat hij alles gezien en gedaan had op kartsport gebied en klaar was voor het ‘grotere’ werk, de autosport. Bovendien was hij te groot geworden voor zijn kart. Toch heeft Bastiaan de kartsport niet helemaal vaarwel gezegd. Samen met zijn vader Alex van Loenen, die zelf ook autocoureur was, gaat hij de jonge talenten van het NXT Racing Junior team begeleiden in de kartsport. Bij gebrek aan beter is het racen op het kartcircuit in Eefde voor nu een prima alternatief. “Ik pas nog net in mijn kart.”

Circuit Zandvoort
Niet dat de formule-wagens, die buiten bij hem thuis staan opgesteld, heel veel meer ruimte bieden. Met zijn lengte van 1,87 meter en schoenmaat 49 (!) zit hij nét niet knel. “Ik moet ook heel krap zitten, want dan zit ik stil. Anders beweeg ik alle kanten op en kom ik er bont en blauw uit”, legt Bastiaan uit. Begin maart heeft hij zijn eerste test- en trainingsdag gehad met de Formule Renault op Zandvoort. Dit ging erg goed en smaakte naar meer. Hij wist toen echter nog niet dat deze testdag voor dit seizoen ook direct de laatste zou zijn.

Op zondag 3 mei zou Bastiaan samen met zijn vader het Formule 1 spektakel live aanschouwd hebben in Zandvoort op volgens hem en zijn vader, het mooiste circuit. Het was een enorm baalmoment dat dat niet doorging. In plaats van dé race van het middengedeelte mee te maken, volgden vader en zoon die bewuste zondag de speciale uitzending van Studio Sport over het circuit van Zandvoort vanaf de bank thuis. “Ik weet niet of het erg is dat de race niet door is gegaan”, vraagt Alex zich af. “Het asfalt van het circuit lag er toen wij er waren met de Renault testdag, maar de toegangsweg er naar toe was er nog niet. We kwamen door het zand aanrijden... En ook veel andere zaken waren nog lang niet klaar. Ik vraag me af of het wel op tijd gereed zou zijn geweest.”

Mazda Cup, Formule Renault én Formule BRL
Om deel te mogen nemen aan een Nederlands Kampioenschap autosport heeft Bastiaan op zijn veertiende zijn racelicentie gehaald. Vorig jaar juli, op zijn vijftiende verjaardag heeft hij die licentie opgehaald, want vanaf die leeftijd mag je rijden. Een dag later volgde zijn eerste training voor de Mazda MX-5 Cup op het circuit van Spa. Onder regenachtige omstandigheden werd hij elfde. Een hele goede prestatie. Hij was de jongste deelnemer in een veld van 45 coureurs. De competitie bestond uit zeven wedstrijden. Aan het eind van het seizoen stond hij op de derde plek bij de Rookies, dat zijn de debuterende coureurs, de sterren van de toekomst.

Dat was vorig seizoen, toppen in seizoen 2020 lukt niet. Bastiaan verschuift zijn ambities, noodgedwongen, naar het volgende seizoen. Op de vraag waar hij dan van droomt, antwoordde hij: “Op het Nederlands Kampioenschap in de Formule Renault en de Mazda Cup.” Dit is voor deze jonge, veelbelovende coureur geen onhaalbare plek. Natuurlijk wil hij ook wel internationaal, maar daarvoor heb je geld, heel veel geld nodig. Zo’n 3,5 K en dat is heel lastig te realiseren. Meer haalbaar is zijn wens om in 2021 in de Formule BRL rijden. Dit is een formule auto, maar met een kleinschaligere motor. Deze wagens kunnen zo’n 300 kilometer per uur, een kleine 100 kilometer per uur harder dan de Formule Renault. Een snelheid die Bastiaan kan handelen. Om deze droom te kunnen realiseren heeft hij zo’n 50.000 euro nodig. Samen met zijn vader die hem begeleidt, is Bastiaan hiervoor op zoek naar nog meer sponsoren. Een bedrijf bij hem in de buurt, De Covik, heeft hem onlangs toegezegd ook een deel te sponsoren. Daar zijn Bastiaan en zijn vader heel blij mee. Het brengt hen een stap dichterbij het verwezenlijken van hun droom naar werkelijkheid. Het is de bedoeling dat de Formule BRL auto de verschillende tinten groen zal dragen in de vorm van de Achterhoekse vlag met het logo of de naam van het sponsorbedrijf op de auto.


alexvanloenen@hetnet.nl

06-52491988

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden