Silva (linksachter) en Amé maken dagelijks aan de keukentafel hun huiswerk terwijl mama bij hen zit en haar leerlingen op afstand les geeft. Foto: Beate Aaldering
Silva (linksachter) en Amé maken dagelijks aan de keukentafel hun huiswerk terwijl mama bij hen zit en haar leerlingen op afstand les geeft. Foto: Beate Aaldering

'Mama is een strenge juf maar ook wel lief'

Algemeen

Thuiswerken en tegelijkertijd je kinderen begeleiden met hun huiswerk

Door Ceciel Bremer

HUMMELO - In slechts een paar weken tijd heeft het coronavirus ervoor gezorgd dat de wereld er ineens heel anders uitziet. Als leerkracht moet je nu vanuit huis werken en je leerlingen op afstand lesgeven. Hoe combineer je dat met de huiswerkbegeleiding van je eigen kinderen? Een gesprek met Beate Aaldering, leerkracht in het basisonderwijs, en haar dochters Silva (10) en Amé (8) Pelgrom.

Toen de scholen op maandag 16 maart werden gesloten, werd van alle leerkrachten verwacht dat ze binnen enkele dagen een werkwijze bedachten om hun leerlingen op afstand les te kunnen geven. Basisschool De Woordhof uit Hummelo, de school van Silva en Amé Pelgrom, had dat snel geregeld, vertelt hun moeder Beate. "Op woensdag hebben we op school hun lesmateriaal opgehaald en kon het lesgeven op afstand beginnen. Het was direct goed geregeld, al duurde het natuurlijk even voordat je daar thuis aan gewend bent."

Want tegelijkertijd was Beate zelf met haar collega's al enkele dagen bezig met de voorbereidingen om alle leerlingen van basisschool De Garve in Wichmond, waar zij zelf les geeft aan groep 3 en 4, ook te voorzien van onderwijs op afstand. "Toen we op zondagmiddag hoorden dat de scholen maandag niet open zouden gaan, hebben we direct met elkaar overlegd. Op maandagmorgen hadden we al een plan klaar liggen hoe we het zouden aanpakken en dat hebben we die dag samen verder uitgewerkt. Op dinsdag konden de kinderen hun boeken en materiaal ophalen. We hebben er toen ook meteen voor gekozen om laptops en Chromebooks uit te lenen aan gezinnen waar dat niet voldoende voorhanden was. Zo konden alle leerlingen de eerste week al aan de slag en hoopten we dat ouders en kinderen daar een bepaald ritme in konden vinden."

Een vast ritme
Een ritme vinden is belangrijk bij het omgaan met de nieuwe situatie, vinden zowel Beate als haar dochters. Amé: "We zijn altijd vroeg op en aangekleed dus we beginnen om 08.00 uur al. Mama vindt dat fijn maar wij ook", vertelt de achtjarige Amé, leerling van groep 5. Met z'n drieën nemen ze dan achter hun scherm plaats aan de keukentafel en kan de lesdag beginnen. Om 10.00 uur nemen ze samen een half uurtje pauze en dan weer door tot 12.00 uur. Dan een uurtje lunchen en ontspannen. Rond 13.00 uur pakken de meiden hun huiswerk weer op voor zover dat nog niet af is, voor Beate bestaat de middag altijd uit werken: "Samen met mijn collega ben ik dagelijks bereikbaar voor leerlingen die vragen hebben over hun huiswerk. Regelmatig spreek ik dan met een leerling af om even te videobellen met elkaar. Daarnaast ben ik 's middags bezig met instructiefilmpjes maken voor de volgende dag."

Samen ongestoord doorwerken
Silva zit in groep 7 en vertelt dat zowel zij als haar zusje Amé elke dag om 09.30 uur online contact hebben met hun juf en de klas. "Daarna heb ik om 10.30 uur in een klein groepje nog weer online contact voor rekeninstructie en vanaf deze week ook nog twee keer per week om 09.00 uur voor spelling. Vooraf, tussentijds en na alle afspraken maak ik mijn huiswerk."

Maar hoe doe je dat dan: online contact hebben zonder dat de anderen twee er last van hebben? Daar hebben Beate en haar dochters wat op gevonden. Beate: "Als een van ons moet bellen, dan gaan we naar de woonkamer om rustig te kunnen praten en de anderen ongestoord door te laten werken. Als de juf van de meiden belt, ben ik daar ook bij en kan ik meeluisteren." En hoe doen de meiden dat dan als mama dagelijks contact heeft met de leerlingen uit haar klas – "elke dag tussen 11.00 en 12.00 uur met de klas contact; in dat uur hebben we leesmomenten met groep 3 in groepjes verspreid over de week, en rekenen, spelling en taal met groep 4 in groepjes verspreid over de week" - en ze iets niet goed begrijpen van hun huiswerk? Amé legt de onderlinge afspraken daarover kort maar krachtig uit: "Dan moet je op tijd kijken wat je moeilijk vindt zodat je haar daarover wat kunt vragen en kijken wat je wel kunt doen."

Regelmatig contact
Een totaal andere situatie voor de meiden dan hun vertrouwde klas. Dat heeft wel invloed op de concentratie erkennen ze allebei. Amé: "Ik vind het thuis moeilijker om me te concentreren en ook niet leuk. In de klas heb ik klasgenoten aan wie ik een vraag kan stellen. Thuis lukt dat niet altijd want Silva heeft daar niet altijd zin in en mama heeft ook belmomenten."
Thuis huiswerk maken gaat dus niet vanzelf. Beate: "Regelmatig contact hebben met de leerlingen en ouders via videobellen, is voor iedereen erg fijn. Voor mij als juf om gewoon te weten hoe het met ieder kind gaat, voor de ouders om hun vragen aan mij te stellen en voor de kinderen om hun klasgenootjes te zien en te spreken. Voordat we beginnen met de online les, mogen ze van mij ook altijd even 5 minuten met elkaar kletsen."

Komende week komt er meer duidelijkheid over de situatie na eind april. Silva en Amé missen hun juffen en vriendinnen heel erg. Voorlopig moeten ze het doen met hun mama als juf. Gelukkig zijn de meiden daar ook best tevreden mee, want: "Mama is een strenge juf maar ook wel lief."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant