Verlichtingscontrole, georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland, afdeling Bronckhorst. Foto: Liesbeth Spaansen
Verlichtingscontrole, georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland, afdeling Bronckhorst. Foto: Liesbeth Spaansen

Monteurs vervangen 66 lampjes tijdens verlichtingscontrole

Ondanks ongemak zijn bestuurders positief over de actie

Door Liesbeth Spaansen

VORDEN – Drie monteurs van garage Groot Jebbink aan de Rondweg te Vorden stonden tussen 17.00 en 20.00 uur klaar om lampjes te vervangen. Automobilisten die op woensdag 27 november tijdens de jaarlijks gehouden verlichtingscontrole door Veilig Verkeer Nederland (VVN) afdeling Bronckhorst, Politie Team Achterhoek-West en Team Verkeer Oost-Nederland 'van de weg werden gehaald' kozen allemaal voor deze optie. "Een proces verbaal van 60 of 70 euro is duurder", begrijpt coördinator van deze controle Wim Klein Kranenbarg van VVN Bronckhorst die keuze.

Na een briefing voor alle politiefunctionarissen, medewerkers van VVN en de garage kon de verkeerscontrole beginnen. Drie motoragenten gingen op route om in de omgeving van Vorden te surveilleren evenals twee politiewagens, waarvan één duidelijk herkenbaar. Zij speurden naar automobilisten die hun verlichting niet in orde hadden. Ook langs de Rondweg, De Horsterkamp en de Hengeloseweg stonden agenten die de gemotoriseerde weggebruikers via de rotonde naar de parkeerplaats leidden.

"De bedoeling van deze avond is, dat alles wordt aangehouden waar iets aan mankeert. Dus auto's met of zonder aanhanger, motoren, fietsen en bromfietsen. De kapotte verlichting wordt gratis gerepareerd door de monteurs van Groot Jebbink, tegen kostprijs van de lampjes", legt Wim Klein Kranenbarg uit. "Het is een belangrijke controle. Er rijden zoveel auto's zonder goede verlichting rond, daar komen ongelukken van. Het aantal verkeersdoden is 10% gestegen in 2019."

Wijkagent Cor Kleijkamp benadrukt het nog maar eens: "Het is altijd belangrijk dat automobilisten hun verlichting in orde hebben. Zeker de voor- en achterlichten maar toch ook de kentekenplaatverlichting. Voor fietsers, brommers, snorfietsen geldt hetzelfde."

Op het terrein van Groot Jebbink stond een team agenten klaar voor de controle. De schijnwerpers van de brandweerpost Vorden zorgden voor enige verlichting. De niet deugende verlichting was aanleiding om verkeersdeelnemers 'van de weg te halen', maar er werd ook gelet op bellen achter het stuur, het dragen van gordels of geluidsoverlast. Op de parkeerplaats konden rijbewijs, banden en of er alcohol of drugs in het spel was, worden gecontroleerd. Tweewielers mochten op de rollerbank om hun maximale snelheid te checken.

Monteur Eric Rouwenhorst merkte op dat er opvallend veel kentekenplaatverlichting niet in orde is. "De meeste moderne auto's geven aan als het licht het niet doet, alleen de kentekenplaatverlichting moeten de bestuurders zelf controleren. De reparaties doen we als service, anders krijgen ze een bekeuring van 60 of 70 euro. We willen ook graag dat ze een goed setje reservelampjes mee hebben, dan kun je als de verlichting stuk is, deze direct vervangen."

Het belang daarvan ontdekte een van de aangehouden automobilisten. "Ik wist dat de koplamp stuk was en verving hem ook, maar nu bleek die lamp al stuk te zijn. Die is natuurlijk in het dashboardkastje heen en weer gestuiterd. Ik heb nu meteen een nieuwe reservelamp gekocht", lacht hij.

"Het is wel even schrikken als je door zoveel agenten wordt aangehouden", bekent een automobiliste. "Gelukkig is het niet ernstig. De schakelaar van de mistlampen blijft hangen, waardoor deze blijven branden." Na een noodreparatie met stevig tape mocht zij weer haar weg vervolgen. Drie andere bestuurders kregen een proces verbaal voor het voeren van mistverlichting. "Dit mag alleen bij zicht minder dan 50 meter en dat komt in Nederland zelden voor", weet Wim.

De controle eindigde rond de klok van 20.00 uur en na het opruimen verzamelde de groep in De Herberg in Vorden.

Wijkagent Cor Kleijkamp maakte de resultaten bekend. Processen verbaal werden uitgereikt voor twee keer een te hoge constructiesnelheid (opvoeren) en een keer geluidsoverlast, waarna een Wachten op Keuring (WOK) werd opgelegd. Dat betekent dat er niet meer mag worden gereden op de brommer of snorfiets totdat deze is gekeurd. De rijders moesten lopend hun weg vervolgen. Verder ging het om een defecte hulpkoppeling, drie keer het onterecht voeren van mistverlichting, een gladde band, twee keer werd een hoge snelheid gemeten tijdens het rijden, een keer ontbrak de kinband van een helm en bij een aanhanger waren de wielen niet afgeschermd.

Waarschuwingen waren er voor gevaarlijk rijgedrag, een niet gasdichte uitlaat, een keer nog net onder de norm gebleven alcoholgebruik en bij twee auto's zat de trekhaak voor de kentekenplaat.

De radar-auto deed metingen en constateerde 42 keer een te hoge snelheid; het hoogst gemeten is 96 kilometer per uur. Tot slot: "Opvallend is de hoeveelheid kentekenplaatverlichting die niet werkte, totaal 38. Naast de 23 koplampen, 5 achterlichten en 1 aanhangwagenlicht."

Meer berichten