De nieuwe directeur van de Pannevogel, Bas Wennink, wil oog hebben voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Samenwerking is zijn credo. Foto: Alice Rouwhorst
De nieuwe directeur van de Pannevogel, Bas Wennink, wil oog hebben voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Samenwerking is zijn credo. Foto: Alice Rouwhorst (Foto: )

Nieuwe directeur wil stabiliteit bieden

STEENDEREN – "Dat ze naar iemand zochten die de samenwerking wil aangaan met leerkrachten, leerlingen en ouders, was voor mij, naast de opbouw van de vacature, de trigger om te reageren. Want het er samen voor gaan, past bij mijn werkstijl. Een uitnodiging voor een gesprek afgelopen voorjaar volgde, dat werden er meer en sinds 1 augustus zit ik hier als directeur op de Pannevogel."

Door Alice Rouwhorst

Samenwerking tussen leerkrachten, ouders en kinderen
Aan het woord is Bas Wennink, kersverse directeur van basisschool de Pannevogel, vader van drie jonge kinderen en woonachtig met hen en partner in Laren, Gelderland. "In de regio Lochem en de laatste jaren in Gorssel ben ik groepsleerkracht en bouwcoördinator geweest van groep vijf tot en met acht. Vanuit de rol van coördinator ben ik de tweejarige opleiding tot schoolleider gaan volgen. Na deze succesvol afgerond te hebben, wilde ik het geleerde graag in de praktijk toe passen. Daar was binnen de eigen organisatie geen ruimte voor. Een goed moment om mijn vleugels uit te slaan. Nadat ik ben wezen kijken hier in de omgeving, wilde ik graag het gesprek aangaan op de Pannevogel. De school heeft, na de nodige wisselingen, behoefte aan een vast gezicht, aan stabiliteit. Ik hoop en ga er vanuit dat ik dat kan brengen. Ik heb affiniteit met dorpsscholen, heb er zelf ook altijd op gewerkt. Ik weet dat de omgeving belangrijk is, dat we een regiofunctie hebben. De school staat toevallig in Steenderen, maar de omliggende dorpen zijn net zo belangrijk. Als school moeten we samenwerken met externe partijen in de omgeving."

Bas vindt het belangrijk dat er openheid is. "De deur op zowel klassenniveau als schoolniveau moet open staan. Leerkrachten kunnen onderling informatie halen en brengen. De ruimten lenen zich er prima voor, zo met de tussenlokalen tussen de groepen. Maar ook ouders moeten zich vrij voelen om binnen te lopen en vragen te stellen. Zij en hun kinderen moeten meegenomen worden in het verhaal. Communicatie, dat is waar het omgaat. En samenwerken!"

Inmiddels draait de school al weer vier weken na de zomervakantie en heeft Bas een beeld van het reilen en zeilen op 'zijn' nieuwe school. "De betrokkenheid van de leerkrachten én van de ouders is groot. Zij lopen gelukkig gemakkelijk binnen. Laagdrempelig zijn, een welkom en veilig gevoel wil ik geven. Mooi voorbeeld hiervan is de informatieavond voor ouders. Dit jaar hebben de kinderen zélf hun klas aan hun ouders laten zien en mochten zij, in plaats van de leerkracht, aan hun ouders vertellen wat en hoe ze het in de klas doen. De opkomst was hoog, het was informatief, laagdrempelig en open. De kinderen, daar draait alles uiteindelijk om, die zijn belangrijk!"

Verder bouwen aan kwalitatief goed onderwijs
De weg die de Pannevogel afgelopen jaar is ingeslagen wil Bas verder ontwikkelen. Focus daarbij is dat de leerkrachten zelf de regie in handen hebben. Eigenaarschap bij de leerkracht. "Het zou mooi zijn, als ik over een jaar of twee, drie bij het team van de Pannevogel alleen maar coachend bezig hoef te zijn."

Daarnaast liggen er uitdagingen op ICT gebied; hoe kan ICT (meer) ondersteunend zijn bij het huidige onderwijs. Tevens kan deze ondersteuning werkdruk verlagend werkend, en actueel item in het land en bijdragen aan het behoud van vitaliteit in het team. "Een plan voor vier jaar wil ik ook graag samen met het team over vier jaar uitrollen. En vasthouden aan het plan zoals het primair bedacht is. Ik wil niet met alle nieuwe onderwijs ideeën meedoen."

Meer berichten