Gert-Jan (l.) en Johan Buunk zijn trots op hun bedrijf. Foto: Liesbeth Spaansen
Gert-Jan (l.) en Johan Buunk zijn trots op hun bedrijf. Foto: Liesbeth Spaansen

Voerfabriek De Hoop blijft innoveren voor dierwelzijn

Algemeen

ZELHEM – Het nieuwe logo van De Hoop Mengvoeders BV: De Hoop Feeding Poultry, prijkt aan de muur. Directeur Gert-Jan Buunk en zijn vader Johan vinden het mooi. "Onze slogan was 'kennis, kunde en karakter', maar de nieuwe slogan Feeding Poultry benadrukt ons specialisme in voer voor pluimvee." Het is meteen ook duidelijk dat het werkgebied verder reikt dan de landsgrenzen.

Door Liesbeth Spaansen

Gert-Jan Buunk is de vierde generatie in het mengvoederbedrijf De Hoop. De fabriek staat in buurtschap de Wittebrink, bij Zelhem langs de Hummeloseweg (Provinciale weg 330). "Ik ben hier geboren en getogen, ik voel me hier thuis", laat hij weten. "Op mijn tweeëntwintigste besloot ik in het bedrijf te gaan." Na zijn studie Agrarische Economie in Wageningen leerde hij de kneepjes van het inkoopvak bij Henk Boeijink, die eerder een eigen mengvoederbedrijf in het buitengebied van Zelhem had. "Ik ben dankbaar voor de ruimte en kansen die mijn vader en collega's me hebben gegeven om te kunnen ontwikkelen en te groeien in mijn rol", vertelt Gert-Jan.

Historie De Hoop
Rond 1900 kocht Gerrit-Jan Buunk in de Wittebrink een boerderij en startte een bakkerij, café en winkel. "Mijn overgrootvader haalde gemalen meel bij de Wittebrinkse korenmolen, hier aan de overkant van de weg. Hij was afhankelijk van de wind", vertelt Gert-Jan. "Omdat hij meel wilde maken wanneer hij dat wilde, investeerde hij in een maalderij, aangedreven met een dieselmotor. Vanaf 1906 was deze in bedrijf." Overgrootmoeder Buunk bedacht de naam: De Hoop (op zegen).

Zoon Evert-Jan Buunk nam voor de oorlog de maalderij over en ging aan de slag met mengvoer. "Na de oorlog begon hij echt met krachtvoer en stelde rantsoenen samen voor vee en gevogelte, waarbij er vitamines, mineralen, eiwitten en vetten aan werden toegevoegd."

Eind jaren '70 nemen Gerrit en Johan Buunk het bedrijf over en richten zich op varkens, rundvee en pluimvee in Nederland, België en Duitsland. Zoon Gert-Jan gaat in 2005 met zijn vader Johan verder. "Wij hebben het bedrijf voortgezet en ons puur gericht op pluimvee."

Innovaties
De laatste grote aanpassing van De Hoop is de nieuwe verhittingslijn voor meelvoeders, waarvoor de toren van ongeveer 30 meter aan de bestaande fabriek, 25 meter hoog, is gebouwd. "De aanleg van de verhittingslijn hebben we samen laten vallen met de uitbreiding van de voerfabriek", vertelt Gert-Jan. "Het meelvoer dat wij leveren is een bulkproduct en we wilden dit hygiëniseren. We hebben gekozen voor verhitting, waarmee eventuele bacteriën in de grondstoffen van het voer worden gedood."

Een andere techniek was nodig vanwege het verbod op het gebruik van formaldehyde als ontsmettings- en hygiënemiddel in voer sinds 2018. Extra zuren aan het voer toevoegen kan ook, maar dat heeft een beperkte ontsmettende werking en is relatief duur. "Een beetje zuur maakt voor de dieren niet uit," laat Gert-Jan desgevraagd weten. "Wel kan een grotere hoeveelheid de voeropname remmen, ze vinden het dan niet meer lekker."

Duurzaam ontwikkelen
"Het lost niks op als boerenbedrijven hier stoppen om in het buitenland verder te boeren", vindt Gert-Jan. "We mogen hier ook vlees eten, maar wel duurzamer. Pluimveevlees is op de goede weg. Mijn ambitie is hoe het meest duurzame stukje vlees nog meer te innoveren. Een CO2-arme kip, zeg maar." Er moeten keuzes worden gemaakt vanwege de CO2-uitstoot. "Maar we willen wel autorijden en met het vliegtuig. We moeten huizen bouwen om in te wonen en ons kleden. Vlees lijkt een zondebok te worden. Wij pakken de handschoen op om te verduurzamen. Dit kantoor is bijna klimaatneutraal, goed geïsoleerd, heeft zonnepanelen en laadpalen."

De Hoop blijft in ontwikkeling en groeit. "We hebben hierover een goede verhouding met de buurt. Die wordt grotendeels vertegenwoordigd door Stichting Leefbaar Wittebrink en we hebben een aantal keer per jaar overleg", laat Gert-Jan weten. Er komt nog een uitbreiding van de opslagcapaciteit, ook tegen de fabriek aan. "We zorgen er dan ook voor dat de schoorsteen 10 meter hoger wordt. We gebruiken een koude oxidatietechniek om de geur te verwijderen, maar de geur die er dan nog is, komt in een hogere luchtlaag."

"Het bedrijf biedt veel mogelijkheden, belangstellenden mogen zich altijd melden", laat Gert-Jan weten. "Achterhoekers zijn harde werkers en ik ben blij dat we hier zitten. Binnenkort zijn er twee jubilarissen. Eén viert zijn veertigjarig jubileum en de tweede gaat na 43 jaar met pensioen. Wij hebben een hoog arbeidsethos: we zijn collegiaal en helpen elkaar."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant