Belangstelling van tramliefhebbers en dorpsgenoten voor de officiële onthulling van het informatiepaneel door wethouder Buunk. Foto: Achterhoekfoto.nl/Liesbeth Spaansen
Belangstelling van tramliefhebbers en dorpsgenoten voor de officiële onthulling van het informatiepaneel door wethouder Buunk. Foto: Achterhoekfoto.nl/Liesbeth Spaansen

Baakse tramgeschiedenis zichtbaar

Algemeen

BAAK - Zaterdag 15 juni opende wethouder Willem Buunk het oude Baakse tramspoor en onthulde het bijbehorende informatiepaneel. Fred van der Mije en Werner Willemsen zijn trots op het resultaat, waarmee een klein stukje Achterhoekse - Baakse tramgeschiedenis om precies te zijn - in ere werd hersteld. De middag werd gestart met een lezing door Jaap Nieweg over de geschiedenis van de tramlijn Zutphen – Emmerik. Na de officiële handelingen bij de Zutphen-Emmerikseweg stond de Martinuskerk open voor de bijbehorende expositie.

Door Liesbeth Spaansen

Fred van de Mije was verheugd zoveel belangstellenden in de St. Martinuskerk te mogen verwelkomen. "Het wilde idee van mij en Werner Willemsen is wat uit de hand gelopen, maar dat komt ook doordat iedereen meewerkte, zowel een grote groep vrijwilligers alsook ondernemers en de gemeente Bronckhorst, want we konden geen subsidies meer aanvragen." Na het verzamelen van het vele (beeld)materiaal, ontstond het idee van een expositie. "Het project van deze tramlijn heeft veel losgemaakt in de Achterhoek." Fred en Werner vragen de DBO's voor hun dorp te gaan inventariseren en met subsidie van de Euregio of Leader Achterhoek aan de slag te gaan om de historie zichtbaar te maken. "Het is hier in Baak een prachtige verbindingsplek van de regio geworden."

Jaap Nieweg kreeg een halfuurtje om de geschiedenis van de Tramweg Maatschappij 'Zutphen Emmerik' (ZE), opgericht 2 november 1900 en feestelijk geopend op 10 september 1902 te vertellen. Dat viel niet mee, want er is veel over te melden. Jaap gebruikte vele foto's van de trams, tramhaltes en kaarten om de geschiedenis van het verkeer over het spoor in Nederland te duiden, met daarbij extra aandacht voor de tramlijn Zutphen-Emmerik, waarvan eind 1952 het traject Baak- Hummelo werd opgeheven.

De laatste machinist was Gerrit Buunk. Het was wethouder monumenten Willem Buunk, "Ik ben familie en waarschijnlijk is het een achterneef", dan ook een eer om het informatiebord te mogen onthullen bij het trammonument. "De zichtbare historie van de tram is wel verdwenen en ik vind het echt prachtig dat het met dit monument, met deze twee stukjes tramrails toch weer zichtbaar gemaakt wordt. Dat je echt kunt zien, hier liep die. Hulde en complimenten aan de initiatiefnemers." Hij noemde ook dat het in de Achterhoek gebruikte tramspoor een andere breedte had, onhandig maar wel grappig. Daarna ging hij over tot de opening en onthulde samen met Werner Willemsen het informatiebord.

Na wat uitleg van Werner over wat er op het bord te lezen is, konden de aanwezige tramliefhebbers er een kijkje nemen. Zij waren verheugd te zien hoe in Baak aandacht wordt geschonken aan de geschiedenis van de tramlijn. Natuurlijk werd nog even nagemeten of de breedte inderdaad de 75 centimeter smalspoor is... en het klopte. Een andere liefhebber zegt enthousiast: "Dit monument doet eer aan de geschiedenis."


Foto's : Achterhoekfoto.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant