Tijdens de informatiemiddag over babbeltrucs was één tip het belangrijkst: vraag altijd om legitimatie. Foto: Liesbeth Spaansen
Tijdens de informatiemiddag over babbeltrucs was één tip het belangrijkst: vraag altijd om legitimatie. Foto: Liesbeth Spaansen

Babbeltrucs: trap er niet in

Algemeen

TOLDIJK – "Ze kunnen het je een paar keer vertellen, maar nu je het zo voor je ziet, komt het pas echt binnen." Dat vertelde een oudere die in zaal Den Bremer een van de twee informatieve middagen over babbeltrucs bijwoonde. Woensdag 6 maart kwamen honderd belangstellenden uit de voormalige gemeente Steenderen naar Toldijk en donderdag 7 maart nog eens zestig. Wijkagent Harm Baarslag nodigde deze middag zijn collega agente Gonnie Terbraak uit. Zij bedacht het laten naspelen van babbeltrucs aan de deur.

Door Liesbeth Spaansen

Door het op het toneel naspelen van vervelende situaties aan de deur, kregen ouderen meer inzicht in wat er in een korte tijd kan gebeuren. "Onze gemeente is de dertiende veilige gemeente van Nederland. Toch is het goed dat u allemaal hier bent voor deze bijeenkomst over babbeltrucs," aldus burgemeester Marianne Besselink. "Ook hier gebeurt het en het is van belang dat we er scherp op zijn. Deze middag is een samenwerking tussen de gemeente Bronckhorst, politie, Stichting Welzijn, Toldieks Belang, SeniorenSoos Ons Contact, Toneel uut Toldiek en Den Bremer. Het wordt een inspirerende middag. Geniet ervan en kom er alert van terug."

Het toneel werd opgebouwd door leden van Stichting Oranjefeesten Toldijk, waarna spelers van Toneel uut Toldiek drie waargebeurde situaties konden uitbeelden met hulp van DJ Roan die deurbellen en telefoons liet rinkelen. Na het verzamelen van tips uit de zaal werden deze nog eens gespeeld, maar dan zoals het zou moeten. In het eerste geval ging het om een postbezorger die aanbelt en een pakje aanbiedt. De mevrouw neemt het pakje aan en laat de bezorger binnen om voor postzegels te pinnen. Later belt 'de bank' voor de pincode. Bij de tweede situatie komt een dame van thuiszorg aan de deur, om namens de huisarts een aanvraag te doen voor hulp in de huishouding. De man laat haar binnen en haalt zelfs koffie. Een derde situatie schetst een controle van waterschade in de badkamer. De man laat de deur op een kier staan voor zijn handlanger.

Nu het zo duidelijk voor hun ogen gebeurt, weten de aanwezigen heel goed hoe het beter kan: vraag altijd eerst naar legitimatie (met pasfoto), laat nooit iemand zomaar binnen, laat nooit de deur open staan, geef nooit via de telefoon de pincode af, niet betalen, noteer zo nodig kenteken van de auto.

Ook werd duidelijk dat iemand over het algemeen wel weet welk pakje er wordt bezorgd, of het moet een verrassing zijn voor een verjaardag. Daarnaast moeten mensen zich realiseren dat thuiszorg alleen op afspraak komt, de huisarts altijd in overleg gaat met een patiënt en een brief stuurt als vooraankondiging en de bank nooit belt voor een pincode. Dat er een waterlek is, wordt vaak in de buurt wel doorverteld.
"Vraag iemand erbij voor gesprekken over thuiszorg, twee horen meer dan één. Ook als er een vervangende thuiszorgmedewerker komt, zal er eerst communicatie over zijn. Als dat niet zo is, neem contact op met de organisatie of het klopt," geeft agent Gonnie als tips mee. "We moeten ook brutaler worden. Dat is lastig, want we zijn hier gastvrij en blij dat er iemand op bezoek komt, maar blijf nadenken wat iemand komt doen. Let op uw onderbuikgevoel."

Bewaar portemonnee of sieraden niet op een voorspelbare plaats. "Als wij die plekken weten, dan weten de rotzakken dat ook. Zorg er ook voor dat de limiet op de lopende rekening niet hoog is, zodat als er toch onrechtmatig gepind wordt de schade beperkt blijft," vult Harm aan. "Buurtpreventie werkt fantastisch. Mensen waarschuwen elkaar via de buurt WhatsApp." Welke collecte er is, staat in de krant. Maak op de deur een kettinkje of kierstandhouder of plaats een spionnetje. "We willen u echt niet bang maken," besluit Harm Baarslag. "Het is jullie huis. We proberen jullie bewuster te maken, welke mogelijkheden er zijn om nee te zeggen."

Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen
Informatiemiddag over babbeltrucs voor ouderen in de voormalige gemeente Steenderen. Foto: Liesbeth Spaansen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant