Alle ervaringen, reviews en klachten van alle bedrijven in Nederland – Nederlandreview

NederlandReview.nl is de nationale verzamelsite van Ervaringen. Samen vertellen wij toekomstige consumenten of ze wel, of niet bij een bedrijf of winkel zouden moeten kopen. Je weet immers nooit van tevoren of een bedrijf betrouwbaar is en op een Via een review weet u van te voren hoe de vork in de steel zit en komt uw aankoop niet bedrogen uit.

Wat doet NederlandReview?
Nederlandreview is een website die vele verschillende soorten bedrijven vergelijkt. Het gaat hierbij om producten op het gebied van telecom, dating, verzekeringen, vakantie, energie, lenen, vermogen, dieet & gezond, autodiensten, online shop en diensten. Eigenlijk komen alle categorieën bedrijven dus wel bij NederlandReview aan bod. De bedrijven die op NederlandReview worden geplaatst kunnen vervolgens door klanten worden gereviewd. Zij kunnen een cijfer geven op gebieden zoals levering, prijs, service en bestellen. Uiteindelijk maken al deze cijfers één groot cijfer waardoor je in één oogopslag kan zien wat de algemene mening over een bedrijf is.

De klanten van een verzekeringsmaatschappij of internetprovider kunnen ook nog hun eigen persoonlijke verhaal kwijt. Ze kunnen dan vertellen over hun ervaring en ook hun eigen mening en beoordeling geven. Hierdoor kan er op specifieke gevallen ingegaan worden. Een inboedelverzekering van Ohra kan er op papier mooi uit zien, maar wat gebeurd er precies bij waterschade? Wat heeft deze verzekeraar wel of niet uitbetaald bij dit individuele geval van deze klant? En moest er toen lang op het geld gewacht worden of waren ze juist heel makkelijk met uitkeren? En heeft zo'n provider van mobiele telefonie nou wel overal goed bereik of zijn er veel mensen die er regelmatig problemen mee ondervinden? Als u dit van tevoren weet als u een verzekering of ander contract gaat afsluiten, weet u precies waar u aan begint en wat u kunt verwachten. Vandaar, Nederland Review!

Waarom zijn reviews zo belangrijk?
Drie kwart van de Nederlanders leest reviews en een kwart van alle aankopen wordt bepaald naar aanleiding van een review. Mensen vinden het immers gewoon prettig om eerst eens te kunnen lezen wat anderen van een bepaald product vinden om teleurstelling te voorkomen. De ervaring van een ander is blijkbaar waardevoller dan het verkoopverhaal van een website of webshop. Dat is ook logisch omdat een verkoper natuurlijk wil verkopen en niet snel zal zeggen dan zijn product of dienst niet deugt. Of u nou op straat, in de winkel of online iets koopt, u wilt eerst weten waar u mee in zee gaat voor u besluit dat een sportwinkel of tijdschrift uw geld wel waard is voor u het eraan uit besluit te geven. Zo voorkomt u een teleurstelling en bent u beschermd tegen oplichters die er alleen op uit zijn om uw geld in te pikken maar vervolgens nergens meer te vinden zijn.

Dat online reviews ook bij Nederlandse shoppers één van de belangrijkste factoren zijn voor het aanschaffen van een product of dienst, blijkt wel uit het Reviewmarketing-onderzoek van Marloes Dobbe, welke in 2011 de Anton Dreesman Scriptie won voor haar onderzoek naar reviewmarketing: Het belang van online reviews.

De belangrijkste cijfers uit dit onderzoek:

  • 20% van de Nederlandse consumenten schrijft wel eens een online review.
  • 75% van de consumenten leest online reviews.
  • 25% van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een review.

Consumenten lezen de reviews om verschillende redenen. De ene reden die ze hebben is om kosten te besparen. Waar is een laptop of smartphone het goedkoopst? Een tweede reden die ze hebben om reviews te checken is omdat het vertrouwen in een review groter is dan het vertrouwen in een advertentie. Reviews zijn immers in het overgrote merendeel objectief en advertenties zijn dat niet altijd. Een derde en laatste reden die ze hebben isom de financiële en emotionele risico's te beperken. Haar advies juich ik graag van harte toe: "slimme ondernemers nemen een proactieve houding aan op het gebied van reviews. Sterker nog: ze maken klanten tot hun fans". Klanten zijn immers nodig om te kunnen blijven bestaan. Een voorbeeld van bedrijven die zich hiervan bewust zijn zijn de reviews van Tsjechoreizen, Binck of Coolblue van NederlandReview.

Ook de bewoners in de Achterhoek kunnen simpel reviews achterlaten n.a.v. hun online ervaring bij de desbetreffende aanbieder van producten en diensten. Of je nu in Zutphen, Aalten, Doetinchem, Enschede of Dinxperlo woont.. iedereen shopt tegenwoordig online. Het is gewoon erg makkelijk om online meubels te bestellen of snel nog even 's avonds een bestelling voor een nieuw tuinhek te plaatsen. Omdat winkels over het hele land zijn verspreidt en omdat de ene provincie nou eenmaal voller is dan de ander kunnen er immers best verschillen optreden. Het kan immers, vooral bij een telecomprovider, best een groot verschil uitmaken waar u nou precies in Nederland woont. Bij de ene klant doet een standaardverbinding van koper het prima terwijl de ander toch echt aan glasvezel moet om enigszins bereik te hebben zonder constante storingen en uitval als u op internet bezig bent of rustig tv wilt kunnen kijken. Daarom moet iedereen reviews kunnen achterlaten.

Wat zijn de gevaren waar NederlandReview u tegen wil beschermen?
We zijn allemaal wel eens opgelicht. Dit hoeft niet zoiets grootst te zijn als een bank die al uw spaargeld weg weet je sluizen, ook al is dit zeker iets waar u van tevoren onderzoek naar moet doen. Het gaat ook om kleine dingen. Als u bijvoorbeeld een T-shirt of ander kledingstuk bij een webshop bestelt wilt u natuurlijk niet dat er binnen de kortste keren al een gat in zit. Maar iedere kledingwinkel beweert natuurlijk de beste kwaliteit shirts te verkopen en natuurlijk zitten die broeken altijd nét iets beter dan die jeans van andere merken. De meeste bedrijven zijn gewoon betrouwbaar, maar er zitten best wat rotte appels tussen die u maar beter kunt ontwijken. Het gevaar is van tevoren niet altijd te voorzien want geen enkel bedrijf geeft toe onbetrouwbaar te zijn. En dan is de miskoop van een kledingstuk of huishoudelijk artikel nog tot daaraan toe. Met een schadeverzekering die toch niet uitbetaald omdat uw situatie net onder die kleine lettertjes ter uitzondering valt of een hypotheek die toch niet zo flexibel bleek te zijn als u eerst dacht heeft u grotere gevolgen. Dan kunt u zomaar ineens in de financiële problemen komen. Dat is dan ook de reden dat u eerst wat onderzoek naar een telecomaanbieder of autoverzekering moet doen voordat je een dienst afneemt of een abonnement afsluit.

Waarom zijn reviews zo belangrijk?
U kunt dus reviews lezen om uzelf in de lezen in een bepaald bedrijf. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een autoverzekering of reisverzekering dan zijn er twee manieren waarop u dit op NederlandReview kunt doen. De ene manier is dat u de gewenste categorie en subcategorie aanklikt en eens kijkt welke bedrijven daar allemaal te vinden zijn. Bij die glasverzekeringen staat dan ook meteen een algemeen cijfer. U kunt dus meteen in één oogopslag bekijken welke zorgverzekering er goed beoordeeld wordt en welke er minder goed uit de bus komt. U kunt er dan één of meerdere aanklikken en u verder in de reviews en informatie verdiepen om te zien of er een verzekering bijzit die u zou willen afsluiten. Maar mocht u al een energiemaatschappij op het oog hebben en willen zien of echt zo betrouwbaar is als ze beloven dan kunt ook ook meteen de naam van het bedrijf in de zoekbalk typen. Dan komt de energieleverancier, als hij ten minste op NederlandReview staat, meteen naar voren. En de verkeerde beleggingsbedrijven die alleen maar geld wegsluizen? Die worden er via negatieve reviews en slechte beoordelingen gewoon linea recta uitgefilterd. Iedereen weet dan meteen dat je die bank of financiële instelling moet ontwijken en zal die pagina geen blik waardig gunnen. Want ook dat is een doel van NederlandReview: zorgen dat alleen de beste bedrijven kunnen blijven bestaan.

Maar websites van bedrijven laten toch zelf reviews zien?
Het klopt dat op de website van een bedrijf zelf vaak ook al wat reviews zijn geplaatst. Het probleem hiermee is alleen dat veel bedrijven de website in eigen beheer hebben. Ze kunnen dus zelf bepalen hoe zij met hun reviews omgaan. In het simpelste geval pikken ze er alleen een paar leuke reviews uit om op hun homepage te plaatsen. Maar er zijn ook bedrijven die alleen positieve reviews laten staan en reviews die ook maar enigszins negatief zijn gewoon verwijderen. Het is van tevoren nooit te voorspellen of de reviews op de website van een giftshop of autoverhuurbedrijf wel helemaal betrouwbaar zijn. Wie weet hebben ze er zelf wel iets op gezet om maar te doen lijken alsof ze zoveel positieve klanten hebben. Daarom wil NederlandReview dan ook een onafhankelijke plek zijn waar mensen een review kunnen achterlaten met de geruststelling dat er niet aan gerommeld zal worden. Positieve reviews, negatieve reviews en alles er tussenin, het is allemaal meer dan welkom en alleen als de inhoudt van een review echt niet door de beugel kan (qua taalgebruik of andere aanstootgevende inhoudt) zal er actie ondernomen worden. Maar dat is niet het uitgangspunt voor NederlandReview waar men eerlijke reviews moet kunnen lezen en schrijven.Wat hebben bedrijven zelf aan de geplaatste reviews?

Bedrijven hebben natuurlijk zelf ook wel wat aan deze reviews. Een telecombedrijf kan, door middel van positieve reviews, laten zien hoe betrouwbaar het is. Zoals eerder al besproken zijn klanten dan eerder geneigd om hun dienst af te nemen. Ook verhalen over hoe een webshop een goede klantenservice gaf toen er iets mis wat met de computer of andere elektronica die een klant daar had gekocht is alleen maar reclame voor een bedrijf. Natuurlijk moeten ze dan wel hun best (blijven) doen om goede reviews te krijgen en blijven krijgen. Maar als ze inderdaad hun best doen om hun klanten goed van dienst te zijn dan zal dit te zien zijn in de reviews. Deze reviews zullen hun op hun beurt weer nieuwe klanten, abonnees en leden treffen. Op die manier hebben ook bedrijven zelf dus zo hun voordeel bij goede reviews en zullen ze alleen maar gemotiveerder zijn om goed hun best voor u en andere klanten te doen. Geen enkele fitnessschool wil immers die school zijn die eruit wordt gefilterd omdat niemand er vanwege al die slechte reviews nog komt.


Wat kun je kwijt in een review?
In een review kunt u best een hele hoop dingen kwijt. Natuurlijk kunt u vertellen over de kwaliteit van de gadget die u hebt gekocht. Was de camera bijvoorbeeld precies wat u ervan verwachtte of viel hij erg tegen? Maar over de mensen achter een webwinkel of ander bedrijf valt misschien nog wel veel meer te vertellen. Misschien heb je bijvoorbeeld het verkeerde kledingstuk ontvangen of was het wel de goede tafel maar was er bij aankomst al een poot afgebroken. We zijn allemaal mensen en die maken nou eenmaal fouten. Er kan dus altijd wat gebeuren. Ook kan een internetprovider er niet altijd iets aan doen als ze een storing hebben. In veel gevallen valt of staat een bedrijf echter pas echt met de diensten die ze verlenen. Hoe gingen ze ermee om toen je nieuwe iPhone of andere smartphone al snel kapot bleek te zijn? En wisten ze met een redelijke oplossing te komen toen je een tuinstoel binnenkreeg terwijl je een lekkere comfortabele leunstoel had besteld? En natuurlijk willen u en andere klanten ook graag weten of een webshop of hoveniersbedrijf in vergelijking tot de rest duur of juist erg goedkoop was. U wilt immers niet een week later al een goedkoper aanbod voor dat alles-in-1-pakket of dat sim-onlyabonnement op de website zien.

Iedereen, zowel klanten als bedrijven, hebben dus wat aan reviews. Wij moedigen u dus hierbij dan ook aan om vooral reviews te lezen en plaatsen wanneer u maar kunt zodat u en anderen precies weten waar ze aan toe zijn voor er met een bep

Meer berichten