Met 'Knuffel' ontroerde Mila het publiek bij Amphion Open. Foto: Josée Gruwel
Met 'Knuffel' ontroerde Mila het publiek bij Amphion Open. Foto: Josée Gruwel

Wonderlijke mix optredens bij Amphion Open

Algemeen

DOETINCHEM – Bij de derde en laatste voorronde van Amphion Open, op 22 mei, was het voor publiek en jury een avond van uitersten. Uiteindelijk werden er twee sprankelende talenten door de jury genomineerd voor de finale op zaterdag 8 september: de twaalfjarige Mila uit Baak en de negentienjarige Tijme Olthof uit Tolkamer. Tot 1 juni kan er door het publiek via YouTube en Facebook nog gestemd worden. Degene met de meeste likes gaat in ieder geval rechtstreeks naar de finale.

Door Josée Gruwel

Met de eerste twee optredens was het meteen bingo. De getalenteerde Mila stak met de toneelvoorstelling 'Knuffel' het publiek onmiddellijk in de zak. Flitsend en teder bracht ze zingend en spelend het herkenbare verhaal van het eenzame meisje dat smacht naar een arm om haar heen. De jury, bestaande uit Frans Miggelbrink, Remco Wijnands en Charli Chung, uitte zich in superlatieven als: waanzinnig, kleine dame met grote aanwezigheid, vol overtuiging, je zorgde voor verstilling in de zaal.

Tijme Olthof hield de aandacht volledig op zich gericht door zijn pakkende manier van acteren in combinatie met pianospel en zelfgeschreven liedjes met confronterende teksten over seks, geloof en enge ziektes. Sterke teksten, gevarieerd en gevat, behoorlijk grof en sarcastisch, aldus de jury. Maar Tijme treedt niet op om mensen geestelijk te verruimen, vertelde hij. "Ik wil ze aan het lachen maken."

Vijf jonge accordeonisten die elkaar op Muziekschool Oost-Gelderland leerden kennen traden onder de naam Multiple Bellows op. Intens spelend en mooi op elkaar lettend creëerden ze een rustgevende sfeer waarin vooral het 'Hallelujah' van Leonard Cohen als een parel schitterde. Toch werden tijdens het optreden niet alle registers van de accordeon open getrokken, werd de rijkdom van het instrument niet ten volle getoond. Dat was jammer. Acht keer repeteerde het vijftal samen, maar tijdens het optreden werd duidelijk dat genomineerd worden bij Amphion Open net dat 'ietsje meer' vraagt, qua presentatie en contact maken met het publiek bijvoorbeeld.

Dat laatste werd beter gedaan door Drums & Voices, 25 muzikanten en enkele zangers die in principe deel uitmaken van de Koninklijke Harmonie Concordia uit Hengelo Gld. Onder leiding van Gilbert Wientjes kwam Drums & Voices over als een geoliede machine die qua spelprecisie echter nog wel wat te winnen heeft. De jury kwalificeerde het optreden als goed en gaf te kennen genoten te hebben van het plezier dat spelers uitstraalden.

Hekkensluiter was Monique Cornielje uit Arnhem. Cabaret stond er op het programma, maar spelen met taal, spitsvondigheden of woordgrapjas waren niet aan de orde. Sterker nog: er viel niets te lachen tijdens het vertellen van het naargeestige levensverhaal van Cornielje, dat bedoeld was als een levensles maar niet iedereen kon boeien. De jury toonde zich redelijk mild in kwalificaties als 'kan puntiger', 'kan dynamischer', maar toch ook klonk 'geen theaterverhaal'.

Presentator Daniël Janssen zat lekker in zijn rol. "Dit eerste seizoen van Amphion Open is goed bevallen", vertelde hij in een persoonlijk interview. "Ik moest wel even mijn draai vinden, maar dat is wel gelukt. De setting met betrekking tot de jury is leuk en wat het stemmen door het publiek betreft: dat is voor iedereen wennen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant