Rogier van Essen (links) van de Sponsorkoning en Heico Wansink van de Hengelose Albert Heijn. Foto: Luuk Stam
Rogier van Essen (links) van de Sponsorkoning en Heico Wansink van de Hengelose Albert Heijn. Foto: Luuk Stam

'Sponsorkoning zorgt voor win-win-winsituatie'

Algemeen

HENGELO – Als het nieuwe project in en rondom Hengelo goed gaat lopen, kunnen volgens de initiatiefnemers consumenten, ondernemers én verenigingen volop profiteren.

Door Luuk Stam

Voetbalvereniging Pax wil graag nieuwe doeltjes voor de jeugd. De volleyballers van DVO zouden graag een nieuwe geluidsinstallatie aanschaffen. En de jonge talenten van gymnastiekvereniging Achilles kunnen wel nieuwe tenues gebruiken. Het zijn allemaal wensen die dankzij de Sponsorkoning in vervulling kunnen gaan.

Sinds vorige maand is dit project met de bijbehorende sponsorboekjes in Hengelo en omgeving actief. Het werkt als volgt: plaatselijke ondernemers hebben gezamenlijk een boekje vol aanbiedingen samengesteld. Voor 10 euro kunnen mensen dit boekje kopen. Van dat geld gaat 5 euro naar de deelnemende verenigingen, stichtingen en scholen.

De consument vindt in het boekje kortingsbonnen voor onder andere de supermarkt, de kledingzaak, de kapper en het eetcafé om de hoek. De ondernemer trekt hierdoor mensen naar zijn of haar zaak en de vereniging heeft een extraatje om de gewenste doelen te realiseren. "Een win-win-winsituatie", stelt Rogier van Essen van de Sponsorkoning.

Van Essen zet in heel het land dergelijke projecten op. In Hengelo werkt hij al enkele jaren samen met Heico Wansink van de Albert Heijn. "Ondernemers zoals Heico krijgen heel veel verzoeken voor sponsoring", geeft Van Essen aan. "Dan krijgen ze bij een vereniging een bord of een vlag, maar ze vragen zich af wat ze er meetbaar voor terugkrijgen. Deze actie is voor ondernemers interessanter, want nu krijgen ze daadwerkelijk mensen over de vloer."

De sponsorboekjes zijn te koop via de verschillende verenigingen en in de Albert Heijn. "De opbrengst van de boekjes die in de AH worden verkocht, verdelen we naar ratio over de verenigingen", legt Van Essen uit. "Maar mensen kunnen ook aangeven dat ze hun donatie specifiek aan één vereniging willen doen. Bijvoorbeeld aan Pax of aan DVO."

Om de motor echt aan het draaien te krijgen, is de inzet van de verenigingsleden zelf van groot belang. "Hoe meer boekjes zij verkopen, hoe meer het hun vereniging oplevert", geeft Van Essen aan.

De boekjes zijn verkrijgbaar tot en met 31 maart. De meeste acties die erin staan, lopen door tot eind april. Een vervolg komt er waarschijnlijk volgend jaar. "Wij willen de verenigingen blijven ondersteunen om ze bloeiend te houden", zegt Van Essen. "Dit jaar is het de eerste keer en is het allemaal nieuw. Volgend jaar zal het waarschijnlijk sneller omarmd worden."


www.sponsorkoning.nl/hengelo

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant