Paul Dekker heeft zijn levenswerk met de boeken 'The Artist Cube' verwezenlijkt. Foto: Josée Gruwel
Paul Dekker heeft zijn levenswerk met de boeken 'The Artist Cube' verwezenlijkt. Foto: Josée Gruwel

Boek 'The Artist Cube' een beleving

Algemeen

Magnum opus van Amphions hoofd techniek Paul Dekker

Door Josée Gruwel

DOETINCHEM – Voor de derde keer is schouwburg Amphion uitgeroepen tot Theater van het Jaar. Amphion, de naam komt uit het Oudgrieks: zoon van Zeus en Antilope. Even goddelijk als de naam en de eretitel zijn de boeken die Amphions hoofd techniek Paul Dekker onlangs uitgaf. Onder de titel 'The artist cube' heeft hij hiermee zijn magnum opus voltooid. Nu gaan de boeken hun weg naar theaterliefhebbers. 'The Artist Cube': op weg naar een collector's item.

Wie Amphion binnenkomt, komt al snel onder de indruk van grote fotolijsten met levensgrote portretten van artiesten die gefotografeerd zijn in een met rood fluweel beklede kubus.
Zeven jaar geleden begon Paul Dekker met dit kubusproject. Hiermee combineerde hij zijn twee grote passies: theater en fotografie. Zo'n 200 artiesten vroeg hij om zich, liefst drie minuten voor of na de voorstelling, te laten portretteren.
Gemakkelijk vond hij het niet om ze te vragen. Want wie was hij. Toch lukte het hem om ze op het goede moment aan te spreken: "Wil je alsjeblieft..." Samen gingen ze met de lift naar beneden, door de catacomben naar de kelderruimte achter de orkestbak, waar de kubus stond.

Geobsedeerd door vierkant
Stil, afgesloten van de buitenwereld, met de artiest in de flow van de voorstelling, ving hij in opperste concentratie en intense samenwerking, klik klaar, de kracht van de persoon die normaal gesproken het hele toneel bespeelt en het nu moest doen met de kleine ruimte van 1 meter 40 in het vierkant. "Die vierkante ruimte met de prachtige symmetrie en de rust die ervan uitgaat, daar ben ik al vanaf mijn zesde door geobsedeerd."
Soms ook portretteerde Dekker een duo, een trio of een grotere groep.

Een vaag project leek het.
Het zoveelste vage project van de zoveelste fotograaf.
Maar niets is minder waar.
Het is in zijn eenvoud meesterlijk.
         Diederik van Vleuten

Boek
Dekker wilde vastleggen. Voor later. Het uiteindelijke doel was de uitgave van een boek, met een verhalend voorwoord door Diederik van Vleuten en een nawoord met de uitleg van het project. Maar naast alle unieke foto's en citaten van artiesten, moest het boek de sfeer ademen van het theater, van Amphion: licht, kleur, spektakel, beweging, emotie, spel, illusie en magie. Het boek moest een beleving worden. Wendy Wezendonk werd gevraagd om mee te denken voor ontwerp & artwork. Dekker zocht topbedrijven voor druk- en bindwerk en begeleidde zelf de processen.
'The Artist Cube' bestaat uit drie formaten voltooid: M (23 bij 23 centimeter), L (33 bij 33) en XL (50 bij 50). De M-exemplaren werden voltooid bij Wilco Art Books en voor de grote boeken vloog Dekker naar het Italiaanse Novara. Alle exemplaren werden daarna naar Amphion, Dekkers tweede huis, gebracht: 1700 keer M, 100 keer L en 30 keer XL.
Op 20 november 2017 presenteerde hij 'The Artist Cube'.

Herinneringen
Uit een glanzende, dieppaarse cassette wordt het kleinste boek op tafel gelegd. Maar liefst 888 pagina's omsloten door een aaibare, dieppaars fluwelen omslag. Het boek vraagt om lezen, observeren, voelen, denken en verwonderen. In een lange rij komen ze voorbij: acteurs die zichzelf zijn of ietwat gemaakt overkomen, die introvert of extravert ogen, die liggen staan of zitten, die sober zijn gekleed of pompeus, die kracht uitstralen of juist niet. Daarbij citaten van theatergrootheden en tussendoor als wilde zeeën en stille meren pagina's met theatersferen die opgeroepen worden door techniek en belichting. Het boek dompelt onder, brengt herinneringen naar boven, geeft een tijdsbeeld en maakt de lezer deelgenoot van theatergeschiedenis.

In een hokje
Artiesten schrijven over hun ervaring. Lebbis: Nog nooit zo lekker in een doosje gezeten; beperking daar gaat het in het leven om. Hans Liberg wil thuis ook zo'n kubus en voor Lenette van Dongen is de kubus het enige hokje waar ze in past. André van Duin schrijft: 'Wat leuk en wat een eer! 'Out of the box' in Doetinchem'. Nathalie Baartman gaat de diepte in: 'Dansen op de vierkante meter, dat is leven'. Maar Diederik van Vleuten overziet de gevolgen: 'Ik moet er nu, nu het boek er is en hopelijk aan een zegetocht over Nederland begint, niet aan denken dat ik indertijd nee had gezegd. Dan had ik nu niet meegeteld. En artiesten die niet meetellen, dat is wel het allerlaatste hokje waar je in gestopt wilt worden.'


 'The Artist Cube'. Foto: Paul Dekker

Het hokje rook nog een beetje naar Youp en Jochem,
maar gelukkig zie je daar op de foto niks van.
Yentl en De Boer

Mystiek
Zeven jaar duurde het project. Het aantal is bewust gekozen. Dekker: "Zeven is in de hele geschiedenis een mystiek getal. Het staat voor harmonie en voltooiing."
Geen wonder dat in de boeken L en XL van 'The Artist Cube' zeven soorten papier werd gebruikt en er zeven merklinten in zijn verwerkt die – mooi detail – afkomstig zijn van de oude trekkenwand van Amphion.
Charles Droste, directeur van Amphion: "Het was een mooie wisselwerking: Paul kon door de medewerking van Amphion zijn droom verwezenlijken en wij hebben ons als Amphion op de kaart kunnen zetten als het theater met de mooiste theatrale kunst aan de muur! Het boek dat er nu ligt is een prachtig document geworden van zeven jaar foto's. Amphion geeft dit nu als cadeau aan artiesten mee en de reacties zijn overweldigend. Ik ben trots op het resultaat, dat ook op Amphion afstraalt."

Impact
Sinds de presentatie van het boek is het leven van Dekker veranderd. "In mijn vrije tijd houd ik me alleen maar bezig met het boek. Ik had er niet bij stil gestaan dat het zo'n impact zou hebben."
Inmiddels heeft Marc Marie Huijbregts 'The Artist Cube' bij DWDD laten zien en ligt het L-boek bij de Koninklijke Bibliotheek in de toren bij de exclusieve boeken, waar het onder toeziend oog van een bewaker kan worden ingezien. Particulieren en bedrijven tonen belangstelling en er ligt een uitnodiging van Janine van den Ende om het boek samen met Dekker op 8 februari te bekijken.


 Foto: Simon Schutter

In Amphion is het M-boek (60 euro) tentoongesteld. "Het L-boek zou komen op de plek waar de stoel stond die hoort bij Theater van het Jaar 2016. Maar die plek wordt nu ingenomen door de stoel die hoort bij Theater van het Jaar 2017. Andere plek zoeken dan maar."
Belangstellenden kunnen bij de kassa van Amphion of via www.theartistcube.com een boek kopen.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant