Henk en José Hollak delen de ondernemersinstelling met hun zoon Bouke. Foto: Jan Knoef
Henk en José Hollak delen de ondernemersinstelling met hun zoon Bouke. Foto: Jan Knoef

25 jaar Hollak – 25 jaar actie en betrokkenheid

Algemeen

Jubileum Hollak Supermarkt

Door Jan Knoef

ZELHEM - De overname van de supermarkt van de fa. Coenraadts ging in 1993 gelijk gepaard met een verbouwing van het toenmalige pand op de plek waar nu Rabobank, Kruidvat en Readshop gevestigd zijn. Het geeft treffend weer hoe de nieuwe eigenaar, de heer Henk Hollak, de supermarkt wilde presenteren. Dit geldt nog steeds voor de supermarkt, inmiddels Jumbo Hollak, die inmiddels wordt geleid door zoon Bouke Hollak. Steeds als er iets 'nieuws' op de markt komt voor supermarkten, stond en staat Jumbo Hollak vooraan om het te implementeren in de bedrijfsvoering. Of het nu ging om een nieuwe presentatie of productgroep, scankassa's, handscanners of een koffiehoek, online winkelen en bezorgen, Hollak stond voorop. Niet alles lukte, maar dat weerhield en weerhoudt Hollak senior en ook junior er niet van om steeds opnieuw te vernieuwen met de instelling: "Hoezo lukt dat niet in een Achterhoeks dorp? Dat zullen we dan nog wel eens zien!"

Het eerste pand was dan ook eigenlijk meteen al te klein, maar het zou nog tot 2005 duren tot de huidige winkel geopend kon worden. Het terrein van bouwbedrijf Middeldorp kwam beschikbaar en de winkel met een vloeroppervlak van 1400 m2 en honderd parkeerplekken werd gerealiseerd. "Maar we komen ook nu weer ruimte te kort", aldus Bouke Hollak. "Er liggen nog plannen op stapel, die niet gerealiseerd kunnen worden door ruimtegebrek, maar het gaat ons lukken."
Blijkbaar hebben vader en zoon dezelfde ondernemersinstelling, alhoewel ze zelf vinden dat ze op dat gebied wel erg van elkaar verschillen. "Pa wilde het liefst alles zelf doen en alles en iedereen controleren, terwijl ik veel meer op afstand leiding geef en de verantwoordelijkheid veel meer bij de medewerkers leg. Dat moet ik ook wel, want het team is veel groter geworden."

Wellicht komt dit verschil door het moment en de manier, waarop ze in de supermarkt zijn ingestapt. Vader Henk stapte in toen de naam supermarkt nog maar net geboren was en de meeste kruidenierswinkels nog bezig waren met de ombouw naar de zelfbedieningswinkel, zoals de supermarkt aanvankelijk heette. "Eigenlijk zou ik gewoon bakker worden", aldus Henk, "maar een dokter in militaire dienst adviseerde mij om naar een ander beroep uit te kijken en dus stortte ik me op de kruidenierswaren. Na een eerste baan bij de Centra/Spar in Zwolle en Didam, namen we (mijn vrouw José mag ik daarbij zeker niet vergeten) in 1973 de Spar Supermarkt in Ulft over." In 1986 werd een grotere supermarkt in 's-Hertogenbosch overgenomen. Dat was in een moeilijke periode en door omstandigheden werd die winkel in 1987 weer verkocht.

Henk's manier van ondernemen was echter wel opgevallen bij de groothandel en hij werd uitgenodigd om, onder andere bij Unigro, speciale 'klussen' te doen en als crisis-manager problemen bij filialen op te lossen. Uiteindelijk kozen ze in 1993 weer voor een eigen winkel te gaan. "Daar ging wel een familieberaad aan vooraf, want we wilden wel dat onze opgroeiende kinderen (pubers op dat moment) er mee akkoord gingen, omdat een eigen winkel opbouwen veel energie en tijd kost", aldus Henk. Ook José's inzet was daarbij belangrijk. Ze volgde alle opleidingen om de slijterij te kunnen leiden. Ze werd uiteindelijk zelfs vinoloog, organiseerde wijnproeverijen en ging op reis over de wereld om eigen wijnen in te kopen. Alle, in de praktijk opgebouwde, ondernemersvaardigheden vormen de basis voor Henk's manier van werken. Daarnaast bleef hij door bestuursfuncties 'dicht bij het vuur', waardoor hij altijd goed geïnformeerd was en zijn strategie kon bepalen, zoals bijvoorbeeld bij de overgang van SuperdeBoer naar Jumbo.

Bouke kon zijn vaardigheden opbouwen tijdens zijn HBO-opleiding 'Management' en die vaardigheden oefenen in stages en op werkplekken, waar hij mocht samenwerken met topmanagers van onder andere McKinsey. Zo 'managede' hij onder andere een landelijke actie van brillenbedrijf 'Pearle'. Toch koos hij na zijn opleiding uiteindelijk voor een eigen winkel en nam hij de Jumbo-vestiging op de Huet in Doetinchem over.

Toen vader Henk te kennen gaf de winkel te willen verkopen, had Bouke daar wel oren naar. In eerste instantie als winkel erbij, maar uiteindelijk besloot hij helemaal voor de winkel in Zelhem te gaan en zo ging Jumbo Hollak in 2015 (geruisloos) over van vader op zoon. Henk vindt het zelfs niet moeilijk om volledig afstand te doen en geniet nu van een stuk vrije tijd, waarnaast hij onder andere bepaalde taken binnen de B&OZ (ondernemersvereniging) en de 'Vitale Kernen' op zich neemt.

Hoe langer het gesprek, hoe meer blijkt dat vader en zoon uit hetzelfde ondernemershout gesneden zijn. Beide vinden dat je als ondernemer naast commerciële belangen ook een sociaal hart moet hebben. Soms lijkt het misschien of er een 'dubbeltje' gegooid wordt om een 'kwartje' te vangen, maar los van opbrengst klopt een goed doel bij een Hollak bijna nooit voor niets aan, met die restrictie dat de actie wel aan de regio gebonden moet zijn. Bouke voelt hier, net als zijn vader, een verantwoordelijkheid. Zo hanteren ze een sponsorzegelactie, waarbij de klant bij de aankopen zegels krijgt en zelf bepaalt welke plaatselijke stichtingen en verenigingen de waarde ervan mogen incasseren door de zegels in de 'brievenbus' van die vereniging te stoppen. Daarnaast verhoogt Jumbo Hollak zelf de waarde bij statiegeldacties voor goede doelen. Verder wordt bijvoorbeeld de Zelhemse Kindervakantieweek jaarlijks ondersteund.

Hoogtepunten in acties in de afgelopen 25 jaar zijn zeker het langste ontbijt, dat maar liefst 19 keer plaatsvond met uitschieters in de edities dat in Zelhem het Internationale Folkloristische Festival plaatsvond, maar ook de auto, die werd weggegeven en de vrijkaartjes voor de thuiswedstrijden van de Graafschap en het voetbalplaatjes sparen van de lokale voetbalverenigingen. Te veel om op te noemen. Bouke: "Het leuke is dat het binnen de Hollak manier van zaken doen past, maar ook binnen de strategie en de zeven zekerheden van Jumbo."

De viering van het 25 jaar bestaan wordt het volgende hoogtepunt voor Jumbo Hollak, maar zeker ook voor de klanten van deze Zelhemse supermarkt. Hou daarvoor de advertenties in de krant in de gaten.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant