José van Hal springt in haar tweede week als directeur van de Pannevogel net zo gemakkelijk in voor een afwezige juf van groep vijf en helpt bij de speciale gymles; judoles van Judoschool Pot. Foto: Alice Rouwhorst
José van Hal springt in haar tweede week als directeur van de Pannevogel net zo gemakkelijk in voor een afwezige juf van groep vijf en helpt bij de speciale gymles; judoles van Judoschool Pot. Foto: Alice Rouwhorst

Nieuwe directeur Pannevogel is pragmatische teamspeler

Algemeen

Steenderen – "Werken met kinderen is het leukste wat er is. Hun openheid en de daarbij behorende blik in hun ogen, vind ik na al die jaren nog steeds prachtig".

Door Alice Rouwhorst

Sinds begin van dit jaar heeft de basisschool de Pannevogel een nieuwe directeur. José van Hal (53) heeft na de kerstvakantie het ad interim stokje overgenomen van Klaas Leutscher en Wieke Weerkamp. Zij deden gezamenlijk vanaf de zomervakantie de directietaken, omdat een geschikte opvolger voor Susette Seevinck nog niet was gevonden. "Ik had in juni vorig jaar de vacature op de Pannevogel niet eens voor mezelf bekeken. Ik was druk met afstuderen en was niet bezig met een andere functie. Ik zat nota bene in de benoemingscommissie voor de nieuwe directeur, waarvoor we geen match konden vinden. Totdat mij werd gevraagd of het mij wat leek".

José is geboren in Ulft en woont in Sinderen. Ze is getrouwd en heeft geen kinderen. Ze is vanaf midden jaren tachtig actief in het onderwijs. Eerst als groepsleerkracht in met name de bovenbouw en vanaf haar vijfendertigste als locatiedirecteur op basisscholen in Doetinchem, Zeddam en Beek.

Kennis vergaren en blijven ontwikkelen
"In al die werkzame jaren heb ik een jaar onbetaald verlof genomen om na te denken over wat ik nou verder wilde doen. Zeg maar om een midlife crisis te voorkomen. Dit was de beste beslissing ooit. In dat jaar heb ik aan zelfreflectie gedaan, veel gelezen, heb de studie 'Lichaamsgerichte psychotherapie' opgepakt en ben ook wel uitgegaan hoor!", zegt ze lachend. "Ik hou nou eenmaal van kennis vergaren, mezelf continu verder te ontwikkelen. Na dat jaar mocht ik terugkomen en ben ik, korter dan de bedoeling was, gaan 'interimmen'. Heel leerzaam om in verschillende keukens te mogen kijken via een vrijwillige mobiliteit. Doordeweeks van maandag tot en met donderdag zet ik me voor de volle honderd procent in voor het onderwijs. Zaterdags ben ik core-energetisch therapeut. Beide is mensenwerk en daar geniet ik van. Het is echt een verrijking van mijn leven".

Korte lijntjes en transparantie
"Ik heb me ingelezen in deze school en al met veel mensen gesproken. Natuurlijk met het team en de MR, maar ook met de andere gebruikers van het gebouw, met de leden van de oudervereniging, ouders én natuurlijk de kinderen. Ik run het hier niet alleen, dat doe ik samen met het team. Hierbij is een goede afstemming onontbeerlijk, ook met de ouders. Korte lijntjes en transparantie zijn belangrijk. Ik ben heel pragmatisch ingesteld. Als het niet linksom kan, doen we het rechtsom. Het is een open deur, maar het gaat uiteindelijk om de kinderen. Zij moeten zich veilig voelen. Bij alles wat we hier doen heb ik in mijn achterhoofd de vraag wat is voor de kinderen belangrijk. Daarom probeer ik goed te luisteren, te observeren en voor iedereen aanwezig te zijn. Ik kan de hele dag in mijn kantoor zitten, heb werk genoeg, maar ik wil zichtbaar zijn en de voeling met de kinderen en ouders houden. Dus bij aanvang en sluiting sta ik letterlijk bij de deur. Ik praat met ze en leer daardoor van ze. Tijdens de pauze ben ik op het schoolplein, waar ik nu aan het ontdekken ben hoe de kinderen spelen. Zo zag ik dat ze zelfs mogen tennissen op de naastgelegen tennisbaan. Hoe leuk is dat?! Sowieso is de samenwerking met de op loopafstand omliggende sporthal, voetbalvelden, zwembad en tennisbaan geweldig. Ik rijd met heel veel zin in de ochtend naar de Pannevogel en ga met een blij gevoel 's avonds weer naar huis."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant