Gerard Seesing met een unieke Ducati 916 die hij als dank cadeau kreeg van sjeik Mohammed Bin Sulayem. Foto: Willy Hermans
Gerard Seesing met een unieke Ducati 916 die hij als dank cadeau kreeg van sjeik Mohammed Bin Sulayem. Foto: Willy Hermans

Reiger Suspension viert veertigjarig jubileum

Algemeen

HENGELO - Op 1 april bestaat Reiger Suspension veertig jaar. Een goed moment voor enkele vragen aan Gerard Seesing, directeur/eigenaar van het Hengelose bedrijf dat wereldfaam opbouwde met schokdempers.

Door Willy Hermans

Wat was de belangrijkste gebeurtenis in veertig jaar waardoor een sprong naar de internationale reputatie gemaakt kon worden?
"De eerste stap maakte ik in de zijspancross, waar het Zwitserse duo Fuhrer en Käser met onze schokdempers vier keer wereldkampioen werden. Daarna testte in 1997 de bekende autocoureur sjeik Mohammed Bin Sulayem een set Reiger-schokdempers. Ford dacht geen problemen te hebben met schokdempers maar had al acht jaar geen race gewonnen. Na de trainingsrit door de woestijn zette Mohammed de auto direct op de aanhanger en ik moest bij hem komen. 'Unbelievable', zei hij. Ik moest blijven, mijn retourvlucht werd verzet, het fabrieksteam werd gebeld en ik moest voortaan schokdempers voor het Ford fabrieksteam, M-Sport, maken.
Daarna maakte ik twee sets voor Juha Kankkunen; Carlos Sainz, Ford's beste rijder dacht ze niet nodig te hebben. Hij gebruikte ze nog niet, maar na de eerste dag stond Juha Kankkunen aan de leiding. Sainz liet voor de volgende dag de reserveset onder zijn auto zetten en werd direct eerste en Kankkunen tweede. Dat was de doorbraak voor Reiger. Ik maak nog steeds de schokdempers voor M-Sport (Ford), we zijn samen opgegroeid."

Je hebt allerlei prominenten uit de hele wereld ontmoet. Wie is je het meest bijgebleven?
"Een week na 9/11 in 2001 was ik in Dubai waar Bin Sulayem zijn loopbaan zou afsluiten. Hij kwam aanrijden met een mooie meid, Europees type. Tegen mij zei hij: 'She is so rich'. En dat waren de woorden van een sjeik!
Ik maakte een rit in de trainingsauto; zij stapte in en we kwamen aan de praat. Bleek het Claude Bin Laden te zijn, inderdaad de dochter van! Ze studeerde in Washington, was een week voor 9/11 naar Dubai gehaald en kon niet meer terug. Ze wilde mee naar Nederland, dat zou wat zijn geweest!"

Wat is het geheim van Gerard Seesing en de Reiger-schokdemper?
"Nuchter kijken, logisch denken en oplossingen bedenken. Als Colin McRae tevreden was, zei ik dat het nog beter kon. En dat kon ik ook waarmaken.
Schokbrekers hebben grote invloed op de snelheid en controle en op grip en balans.
De concurrentie wordt groter en ze proberen de schokbrekers te kopiëren, maar we proberen ze voor te blijven. De stapjes zijn nu kleiner, maar het lukt nog steeds, de ontwikkelingen blijven doorgaan. De persoonlijke benadering is belangrijk met oplossingen op maat, al moet je soms de halve wereld over, alleen om op te meten."

In Dakar 2017 zaten de paarse schokdempers onder de beste trucks, auto's, quads en utv's. Hoe heb je het zelf ervaren?
"Het was erg zwaar in Zuid-Amerika. We moesten zes dagen toeren op grotere hoogte dan drie kilometer. Zelfs de rustdag was op 3800 meter, maar dat is voor monteurs juist de drukste dag. Veel mensen hadden dan ook last van hoogteziekte. We waren met vijf man van Reiger, ikzelf had me verhuurd aan Mini. Je moet het parcours goed kennen, het maakt een groot verschil of je door duinen of bergen rijdt. Maar het was weer een hele happening met goede resultaten!"

Elk jaar stijgt de omzet met 10%, zit er nog meer groei in?
"Ik sta daar elk jaar weer versteld van. Dan denk ik dat het niet meer kan, maar toch groeit het maar door. Ik heb nu bijna zestig werknemers in dienst. Door de goede naam komen de klanten vanzelf, uit de hele wereld. We richten ons niet alleen op de rallysport. Zo zijn we bezig met een order voor Defensie met vijftig Vector-pantserwagens.
Adverteren hoef ik niet, al steun ik wel met advertenties en sponsoring allerlei evenementen en organisaties, ook lokaal en regionaal. Bij een vereniging als de Hamove zetten zich veel vrijwilligers in, die goed werk doen. Dat steunen wij graag, want het is ook in ons belang dat crossers hun wedstrijden blijven rijden."

Wat verandert er door de nieuwe bedrijfshal?
"Er zijn machines verplaatst en nieuwe bijgekomen. Alles werkt nu in een goede en logische productielijn. Er waren eerst problemen met de coating van de vloer, maar die zijn gelukkig opgelost.
Op 31 maart wordt de nieuwe hal geopend en komen genodigden uit de hele wereld. Op 1 april houden we een Open Dag, dan kan iedereen een kijkje komen nemen."

Je bent bijna zestig jaar, hoe lang denk je nog door te gaan?
"Net zolang tot ik er plezier in heb. Ik heb goede mensen om me heen, die steeds meer zaken overnemen. Maar bij nieuwe projecten blijf ik natuurlijk nauw betrokken."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant